Aktualności
Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Łukasza Ciesiołkiewicza
2024-07-08
Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!
Marta Ptaszyńska, Mobile dla 2 perkusistów
Ten konkretny zbiór zapadł mi w pamięci bardzo wyraźnie. Być może przez to, że była to dla mnie pierwsza okazja do przygotowywania utworów Marty Ptaszyńskiej. Wykonując kolejne inwencje ze zbioru, nie ma się poczucia, że są to odarte z muzykalności zagadnienia/problemy techniczne spisane w formie partytury (jak to niestety często bywa we współczesnej literaturze perkusyjnej), a muzycznie uzasadniona, spójna treść.
Dopełniające się wzajemnie idee muzyczne realizowane zarówno na instrumentach melodycznych, jak i niemelodycznych, przeprowadzają odbiorcę przez stany niepewności, melancholii, grozy, błogości czy ekscytacji, a ich kolejność może być zdeterminowana przez wykonawców wedle własnego uznania. Sprawia to, że zbiór Mobile stanowi obowiązkową pozycję dla kogoś, kto chce poszerzyć swój repertuar koncertowy o pozycję dającą wielką swobodę interpretacyjną, a co za tym idzie jeszcze większą radość z przebywania na scenie.
Kazimierz Serocki, Fantasmagoria na fortepian i perkusję
Decydując się na włączenie „Fantasmagorii” do swojego repertuaru, zdawałem sobie sprawę z tego, że będzie to spore wyzwanie. Pamiętam minę akompaniatora po tym, gdy położyłem nuty na pulpit… Bezcenne!
Warto zaznaczyć, że nie jest to utwór wymagający od wykonawców astronomicznych umiejętności technicznych, natomiast jego największa trudność polega na nieustannym, wzajemnym słuchaniu się i reagowaniu na dynamicznie zmieniające się „konteksty”. Spokojne wymiany między perkusistą i pianistą, po pewnym czasie są zastępowane pełnymi ekspresji kulminacjami, angażującymi ogromną ilość technik i sposobów wydobywania dźwięku z fortepianu i instrumentów perkusyjnych.
fot. Ł. Ciesiołkiewicz
Dodatkowym atutem Fantasmagorii jest fakt, iż relatywnie długi utwór zdaje się „przelatywać” wykonawcom i odbiorcom dosłownie w mgnieniu oka. W zależności od interpretacji wykonanie może trwać nawet do 15 minut, jednak już po pierwszych uderzeniach czas wydaje się tracić na wartości kosztem głębokiego przeżywania kolejnych fragmentów utworu zarówno przez wykonawców, jak i przez słuchaczy. Jest to niewątpliwy kunszt autora będącego jednym z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, który osiągnął mistrzostwo w posługiwaniu się fakturą perkusyjną.
Marta Ptaszyńska, ABC perkusisty
Tę pozycję z czystym sumieniem mogę polecić każdemu perkusiście. I bez znaczenia jest tu wiek i stopień zaawansowania, gdyż jest to swego rodzaju kompendium wiedzy na temat roli i sposobu gry na poszczególnych instrumentach perkusyjnych, sporządzone przez jedną z najbardziej kompetentnych osób w tej dziedzinie.
Sam pamiętam, jak korzystałem z niektórych ćwiczeń i etiud, będąc uczniem szkoły muzycznej, a potem wykorzystywałem te same ćwiczenia w pracy ze swoimi podopiecznymi. Jest to podręcznik napisany bardzo przejrzyście, porusza najważniejsze zagadnienia w grze na instrumentach perkusyjnych.
Niektóre z etiud i ćwiczeń rytmicznych zawartych w podręczniku w pierwszej kolejności proponuje się młodszym adeptom sztuki perkusyjnej (na przykład w szkole muzycznej I/II stopnia), jednak i starsi, będący na wyższym poziomie zaawansowania znajdą tu coś dla siebie i z powodzeniem odświeżą swoją wiedzę. Według mnie ABC perkusisty jest fantastyczną alternatywą dla zagranicznych pozycji, takich jak Practical Hints on Playing Percussion Instruments W. Barnetta czy Teaching Percussion G. D. Cooka.
Łukasz Ciesiołkiewicz to perkusista, kompozytor, producent muzyczny i pedagog, który ukończył Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Jest również absolwentem Szkoły Muzyki Nowoczesnej we Wrocławiu. Na stałe współpracuje z Filharmonią Opolską im. J. Elsnera, Orkiestrą Kameralną „Silesian Art Collective”, Orkiestrą Polskiego Radia Warszawie oraz New Lusatian Philharmonic Orchestra w Görlitz. Może także pochwalić się bogatym doświadczeniem pedagogicznym – współpracuje bowiem także z Państwową Szkołą Muzycznę I i II stopnia w Opolu, Państwową Szkołą Muzyczną I stopnia w Kędzierzynie-Koźlu, Prywatną Szkołą muzyczną „Tony” we Wrocławiu oraz ze studium musicalowym „Capitol” we Wrocławiu.
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.