Aktualności
Instrument miesiąca: perkusyjne rekomendacje Tamary Kurkiewicz
2024-07-15
Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!
Kazimierz Serocki, Continuum
Continuum to jeden z pierwszych polskich współczesnych utworów na zespół perkusyjny, który usłyszałam podczas zajęć z literatury muzycznej na studiach. Słuchaliśmy wówczas wykonania Les Percussions de Strasbourg. Byłam całkowicie zafascynowana ilością instrumentów, bogactwem barw oraz wyraźnymi kontrastami dynamicznymi. Myślę, że to był moment, w którym zakwitła moja pasja do muzyki współczesnej i zaczęłam odkrywać piękno oraz różnorodność instrumentów perkusyjnych.
Kazimierz Serocki, Fantasmagoria
Kolejny utwór Serockiego, który bardzo wyraźnie zapadł mi w pamięci. Jest to duet na fortepian i perkusję: bardzo duży zestaw który, oprócz walorów dźwiękowych, tworzy jednocześnie bardzo ciekawą scenerię dla poruszającego się wewnątrz perkusisty. Utwory na duże zestawy perkusyjne często wymagają od wykonawcy stworzenia pewnego rodzaju choreografii, która pozwala skutecznie zrealizować partyturę, co sprawia, że gra na instrumentach perkusyjnych przypomina czasem wręcz taniec.
fot. Oliver Röckle
Agata Zubel, Flash na perkusję i zespół instrumentalny
Bardzo wysoko cenię twórczość Agaty Zubel i w tym utworze zakochałam się „od pierwszego usłyszenia”. Dosłownie z wypiekami na twarzy obejrzałam nagranie dostępne w internecie i bez wątpienia mogę powiedzieć, że jest to jeden z najlepszych utworów na perkusję solo z towarzyszeniem, jaki znam.
Włodzimierz Kotoński, Etiuda na jedno uderzenie w talerz
Umieszczam Etiudę na jedno uderzenie w talerz Włodzimierza Kotońskiego na mojej liście, ponieważ jest to bardzo ciekawy eksperyment muzyczny i jednocześnie ważna pozycja w polskiej literaturze muzycznej. Choć uderzenie w talerz jest jedynie punktem wyjścia, a treścią utworu są głównie przekształcenia dźwiękowe, nadal pozycja ta przypomina mi, że jest to wspaniały instrument, z którego można wydobyć bardzo interesujące brzmienia, również czysto akustycznie.
fot. Nico Rademacher / Heidelberger Frühling
***
Rekomendowane publikacje pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Możecie je znaleźć w naszym e-sklepie, w księgarni stacjonarnej w Krakowie i dobrych księgarniach muzycznych. W formie elektronicznej szukajcie na www.nkoda.com.
Tamarę Kurkiewicz wykonującą partię instrumentów perkusyjnych usłyszycie na albumie ANA 025 ORESTEJA – Agata Zubel i Maja Kleczewska, wydanym przez ANAKLASIS w serii OPERA.