Aktualności
Nowe wydanie";Fantazji" Z. Noskowskiego w serii Polska Muzyka Kameralna
2012-03-14
Polskie Wydawnictwo Muzyczne wydało właśnie najnowszą pozycję z serii Polska Muzyka Kameralna - "Fantazję III Kwartet smyczkowy e-moll" Zygmunta Noskowskiego. Jest to okazja do przypomnienia założeń i dotychczasowego dorobku całej serii wydawniczej. Obok działań na rzecz rozwoju kultury muzycznej oraz prezentowania swoim odbiorcom największych skarbów muzyki polskiej i światowej w rzetelnym, krytycznym opracowaniu, jednym z nadrzędnych celów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego było zawsze upowszechnianie muzyki polskiej oraz zachęcanie muzyków w kraju i zagranicą do czerpania z naszego rodzimego repertuaru, w tym także z dzieł mniej znanych, choć nie mniej przez to wartościowych, kompozytorów. Ta właśnie myśl zainspirowała Wydawnictwo do stworzenia serii, która zawierałaby najwybitniejsze utwory kameralne kompozytorów polskich powstałe w latach 1800 – 1945, czyli w okresie, w którym muzyka kameralna odgrywała w Polsce szczególną rolę, między innymi na skutek braku stałych orkiestr symfonicznych. Twórczość kameralną uprawiali nie tylko kompozytorzy zawodowi, ale też amatorzy – w szkołach, stowarzyszeniach, domach prywatnych. Najpopularniejsze były kompozycje na tria fortepianowe, kwartety smyczkowe, a także muzyka skrzypcowa i wiolonczelowa z towarzyszeniem fortepianu. Wiele z tych dzieł niestety zaginęło, tym bardziej więc istotne wydaje się zaprezentowanie odbiorcom ocalałej części tej jakże ciekawej twórczości.Wszystkie utwory z serii „Polska Muzyka Kameralna” wydawane są w formie partytury i kompletnego zestawu głosów instrumentalnych, umożliwiających wykonanie kompozycji. Ta seria wydawnicza adresowana jest zarówno do polskich, jak i światowych wykonawców muzyki kameralnej, pedagogów (ze względu na walory artystyczne i dydaktyczne utworów), a także do muzyków i muzykologów zajmujących się muzyką z XIX i pierwszej połowy XX wieku. Oprócz oryginalnych kompozycji, przeznaczonych na tria, kwartety i kwintety, seria zawiera również transkrypcje. Szczególnie interesujące są opracowania wybitnego pianisty Bartłomieja Kominka, który zaaranżował najbardziej znane utwory koncertowe Fryderyka Chopina na fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, w tym oba koncerty fortepianowe i Krakowiak op. 14. W przygotowaniu są jeszcze Wariacje op. 2 na temat „La ci darem la mano”. Transkrypcje takie dają muzykom szansę odtworzyć atmosferę salonów muzycznych, gdzie możliwe jest wykonywanie repertuaru orkiestrowego podczas uprawiania muzyki z przyjaciółmi i znajomymi.
Najnowszą pozycją w serii PMK jest Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll Zygmunta Noskowskiego, jednego z głównych, obok Władysława Żeleńskiego, przedstawicieli muzyki kameralnej drugiej połowy XIX wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne podjęło się zadania wydobycia znakomitej twórczości kompozytora z otchłani zapomnienia, do czego już w 1946 roku nawoływał profesor Józef Reiss, pragnąc, by niedoceniane dotąd dzieła Noskowskiego zagościły na stałe w salach koncertowych. Wydany w 2012 roku III Kwartet jest jednym z najciekawszych dzieł kompozytora; posiada swobodną, fantazyjną formę, o rozwiniętych środkach harmonicznych. Recenzje po premierze w 1884 roku były wprawdzie dość chłodne, jednak autor, świadom wartości utworu, posłał go na konkurs Towarzystwa „Carillon” do Brukseli, gdzie otrzymał drugą nagrodę. Dziś muzykolodzy, w tym profesor Andrzej Wróbel, twórca Festiwalu Polskiej Muzyki Kameralnej i gorący orędownik przywrócenia muzyki Noskowskiego szerokiej publiczności, zgadzają się, iż Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll jest jednym z najlepszych kwartetów smyczkowych powstałych w tym czasie w Europie.
Obok utworów tak znanych kompozytorów jak Chopin czy Lutosławski seria PMK zawiera także dzieła autorów, których warto odkryć na nowo – jak Nowakowskiego, Rutkowskiego czy właśnie Noskowskiego. Zapraszamy do odkrywania skarbów polskiej kameralistyki z najstarszą i najbardziej prestiżową serią wydawniczą PWM!
Dotychczas ukazały się:
Grażyna Bacewicz :
- Trio na obój, skrzypce i wiolonczelę
Fryderyk Chopin:
- Fantazja na tematy polskie op. 13 transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- Grande Polonaise Brillante transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- I Koncert e-moll op.11 op. 11 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- II Koncert f-moll op. 21 op. 21 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
- Krakowiak op. 14 na fortepian i orkiestrę; transkrypcja na fortepian i kwartet smyczkowy
Ignacy Feliks Dobrzyński:
- Kwintet F-dur op. 20
- Souvenir de Dresde op. 47 na obój, fortepian i wiolonczelę
Franciszek Lessel:
- Grand Trio op. 4 na fortepian, klarnet i róg
- Kwartet fletowy G-dur op. 3 na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Witold Lutosławski:
- Trio na obój, klarnet i fagot
Stanisław Moniuszko:
- Kwartety smyczkowe [d-moll i F-dur]
Zygmunt Noskowski:
- Kwartet fortepianowy d-moll op. 8
- II Kwartet smyczkowy E-dur
- Fantazja III Kwartet smyczkowy e-moll
Józef Nowakowski:
- Grand Quintuor Op.17 na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas
Antoni Rutkowski:
- Trio op. 13 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian
- Wariacje na temat własny na kwartet smyczkowy
Karol Szymanowski:
- Kwartety smyczkowe opp. 37, 56
Henryk Wieniawski:
- Scherzo-Tarantelle op. 16, transkrypcja na skrzypce solo i zespół kameralny
Kazimierz Wiłkomirski:
- Kwartet smyczkowy
Władysław Żeleński:
- Kwartet fortepianowy c-moll op. 61
Lista dostępnych utworów znajduje się pod tym linkiem.
Opracowanie: Bibianna Ciejka, Bożena Kulig
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.