PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS – 5. urodziny marki płytowej PWM!

2024-11-22

5 lat działalności i 50 powodów do świętowania. Dziś ANAKLASIS obchodzi swoje okrągłe urodziny. To czas na podsumowanie obecności marki na polskim rynku fonograficznym.

 

 

 

 

 

Blisko 50 powodów do świętowania


ANAKLASIS odważnie prezentuje najciekawsze zjawiska związane z polską muzyką współczesną, ale nie tylko. W bogatym katalogu marki znajdziemy niemal 50 wydań kompaktowych, analogowych i publikacji audio-wizualnych ujętych w 6 serii tematycznych: REVISIONS, SOUNDS, HERITAGE, PORTRAITS, OPERA, IMAGES. Marka płytowa rejestruje na swoich krążkach monograficzne portrety mistrzów muzyki polskiej XX i XXI wieku, inicjuje oraz zachęca współczesnych twórców do eksperymentowania na pograniczu różnych stylów i gatunków, a także przywraca dla słuchaczy archiwalne nagrania, które z pieczołowitością remasteruje i opisuje.

 

ANAKLASIS to dokumentacja tego, co w muzyce polskiej dzieje się teraz, co działo się w XX wieku, tego, co nas interesuje, co nas drażni, a także tego, co nas fascynuje. To wizytówka Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które z jednej strony zajmuje się przeszłością, ale także w sposób twórczy wskazuje tropy do podjęcia na przyszłość – podsumowuje dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
 

 



Nagrody i pochwały z kraju i ze świata

ANAKLASIS może poszczycić się prestiżowymi nagrodami, a także obecnością wydawanej muzyki na znaczących wydarzeniach kulturalnych w kraju i zagranicą. Jak dotąd ANAKLASIS nominowane było 15-krotnie do Nagrody Akademii Fonograficznej FRYDERYK, a zwycięską statuetka otrzymało 6 razy! Szczególnym uznaniem członków jury cieszyły się albumy wydane w ramach czarnej serii OPERA, prezentującej wybitne dzieła wokalno-instrumentalne, wykraczające poza utrwalone tradycją gatunkowe rozumienie słowa „opera”, wydane na nośnikach CD i LP. Marka płytowa PWM została także doceniona na arenie międzynarodowej. Laury spłynęły z Francji, gdzie Académie Charles Cros przyznała nagrodę Coup de coeur płytom ANA 014 POLISH HEROINES OF MUSIC i ANA 024 CONCERTOS (2021, 2023). Rangę wydawnictwa podbiło także wyróżnienie Choc de Classica francuskiego magazynu „Classica” (2023). Tu z kolei doceniono albumy z niebieskiej i zielonej serii PORTRAITS i SOUNDS.

Za realizowany przez ANAKLASIS projekt ANA 012 DRACH. DRAMMA PER MUSICA Aleksander Nowak i Szczepan Twardoch zostali uhonorowani tytułem O!Lśnienia roku 2021 w kategorii „Muzyka klasyczna i jazz”. Do tej nobilitacji w ramach plebiscytu Nagród Kulturalnych Onetu i Miasta Krakowa nominowane były albumy nagrane dla ANAKLASIS przez Adam Bałdych Quintet i Agatę Szymczewską (ANA 020 LEGEND) oraz Agatę Zubel, Cezarego Duchnowskiego i Andrzeja Bauera (ANA 009 E-ŚPIEWNIK).

Spotkania na żywo

ANAKLASIS to nie tylko nagrania, ale również spotkania z artystami i muzyką na żywo. Label był obecny na najważniejszych festiwalach muzycznych w Polsce, m.in. Jazztopad Festival, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Festiwal Stolica Języka Polskiego, Summer Jazz Festival, Katowice Kultura Natura czy XVI Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego.

Wiosną 2023 roku w czołowych klubach i salach koncertowych Tokio w ramach projektu ANAKLASIS IN JAPAN odbyły się koncerty prezentujące pomarańczową serię REVISIONS, z udziałem Adama Pierończyka (ANA 022 SZYMANOWSKI / X-RAY) oraz Piotra Orzechowskiego i Kuby Więcka (ANA 021 THEMES OF DRACULA), będące pierwszym krokiem do szerokiej promocji marki fonograficznej Oficyny w Kraju Kwitnącej Wiśni. Wydarzenia te spotkały się z dużym zainteresowaniem i entuzjazmem słuchaczy, potwierdzając międzynarodowy potencjał polskiej muzyki.

W roku 5. urodzin marki ANAKLASIS, PWM we współpracy z Polskim Radiem – Oddziałem w Krakowie stworzyło cykl jesiennych koncertów „ANAKLASIS NA FALI. #WYOSTRZSŁUCH NA RADIO KRAKÓW” dostępnych dla słuchaczy nie tylko na żywo w studiu, lecz także za pośrednictwem transmisji i retransmisji radiowych i internetowych. Podczas koncertów zabrzmiał materiał z albumów wydanych w ramach cieszącej się popularnością pomarańczowej serii REVISIONS, która przybliża melomanom twórczość najwybitniejszych polskich kompozytorów we współczesnych reinterpretacjach znakomitych artystów sceny jazzowej i muzyki klasycznej.

Co dalej?

ANAKLASIS dostrzega, docenia i promuje muzykę polską. Popularyzuje muzykę współczesną wśród odbiorców poszukujących, otwartych, gotowych na nowe wyzwania, docierając także do tych, którzy cenią mistrzowskie interpretacje klasyki w najlepszym wydaniu. Bogactwo muzyki polskiej ujęte w różnorodne i odważne przedsięwzięcia muzyczne sprawia, że każdy nowy album sygnowany marką ANAKLASIS, tworzony przez artystów najwyższej klasy, staje się wydarzeniem niezwykle intrygującym.

Wszystkie krążki dostępne są w sprzedaży tradycyjnej w księgarni PWM, w najlepszych salonach i sklepach muzycznych oraz w popularnych serwisach streamingowych. Zachęcamy do subskrypcji kanału Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w serwisie Youtube, gdzie znajdują się rejestracje koncertów ANAKLASIS NA FALI oraz materiały z premier albumów. Uchylamy tam również rąbka tajemnicy zza kulis najnowszych produkcji.

#WYOSTRZSŁUCH na ANAKLASIS!

ANAKLASIS
A DIVISION OF
PWM EDITION


www.anaklasis.pl
www.facebook.com/anaklasisrecords
www.instagram.com/anaklasis

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.