PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

2024-12-18

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

 

Moc wrażeń podczas prawykonań


Pierwsze, publiczne wykonanie utworu jest zawsze momentem niezwykle ekscytującym, nie tylko dla samego kompozytora, ale również dla Wydawcy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne aktywnie wspiera autorów związanych z Oficyną, promując ich twórczość. W mijającym roku po raz pierwszy zabrzmiało blisko 40 nowych utworów.

 

 

Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się sceniczne, teatralne formy muzyczne, po które sięgnęli Zygmunt Krauze (Bona Sforza w Operze Krakowskiej, Ślub w Teatrze Wielkim w Poznaniu), Aleksander Nowak (Ja, Şeküre w ramach Opera Rara oraz Febra arktyczna. Comedia harmonica – podczas festiwalu auksodrone), a także Jerzy Kornowicz, którego operę ekologiczną Szczur i drzewo wykonano podczas 67. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień.


W tym roku PWM świętowało jubileusze Joanny Wnuk-Nazarowej i Pawła Szymańskiego. 28 maja w Katowicach, we współpracy z Filharmonią Śląską im. H. M. Góreckiego, Oficyna zorganizowała urodzinową galę Joanny Wnuk-Nazarowej, obchodzącą w 2024 roku swoje 75. urodziny. Uroczystości towarzyszyła premiera płyty IL TEMPO PASSA, wydanej nakładem marki fonograficznej ANAKLASIS, przedstawiająca plon twórczości kameralnej i symfonicznej kompozytorki z ostatnich lat.


Nowe utwory to także doskonała okazja do nawiązania satysfakcjonujących relacji i współprac, dzięki którym Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaznaczyło swoją obecność m.in. na 6. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie” w Warszawie, 34. Festiwalu Musica Polonica Nova we Wrocławiu, czy XIX Międzynarodowym Festiwalu Śląska Jesień Gitarowa w Tychach. Dzięki staraniom Wydawnictwa prawykonania utworów polskich kompozytorów dotarły również za granicę do Stanów Zjednoczonych, Holandii, Francji czy Niemiec.


Orawa Wojciecha Kilara niedoścignionym przebojem muzyki polskiej


W 2024 roku utwory wypożyczone ze zbiorów Oficyny zabrzmiały na całym świecie niemal 3000 razy i dotarły do ponad 30 krajów. Od Stanów Zjednoczonych po Japonię ogromną popularnością cieszyły się utwory Grażyny Bacewicz, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara; to właśnie jego Orawa była najczęściej wypożyczanym utworem, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wykonawcy zagraniczni również chętnie sięgnęli po twórczość polskiej kompozytorki i skrzypaczki – Grażyny Bacewicz, której Uwertura, Koncert na orkiestrę smyczkową i Divertimento znalazły się na liście 5 najczęściej wypożyczanych spośród 3500 dzieł, znajdujących się w zasobach Działu Zbiorów Nutowych PWM.


Gramy wszyscy!


Cały rok gramy w programie TUTTI.pl, którego celem jest wspieranie wykonań muzyki polskiej. Zaproszenie kierowane jest do wszystkich polskich zespołów i orkiestr – profesjonalnych i nieprofesjonalnych, szkolnych i akademickich – oraz do wszystkich organizacji i instytucji zajmujących się organizowaniem koncertów, festiwali, nagrań i nadań muzyki polskiej. W 2024 dzięki wsparciu programu muzyka polska zabrzmiała na polskich estradach aż 54 razy. W programach koncertów znalazły się m.in. utwory Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Stanisława Moniuszki, Henryka Warsa, Hanny Kulenty i Joanny Wnuk-Nazarowej. Wspieranie wykonawstwa muzyki polskiej to właśnie dbałość o należne miejsce utworów najnowszych w obiegu koncertowym. Dlatego w tym roku PWM zaproponowało TUTTI.80 – listę 80 tytułów z Katalogu TUTTI, które miały swoje prawykonania w latach 2018-2023 i które zyskują dodatkową punktację przy ocenie wniosków. Lista obowiązywać będzie także w przyszłym roku.

 


Dla profesjonalistów, amatorów, badaczy i melomanów


Katalog PWM powiększył się o ponad 260 pozycji w tym o jedyne w swoim rodzaju materiały orkiestrowe (aż 45 nowych kompletów), nuty oraz publikacje książkowe. Na półkach księgarni pojawiło się 115 nowych tytułów, na które składają się również pozycje zrealizowane w ramach wieloletniego programu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej” – to książki, nuty, materiały edukacyjne, ale także e-booki i audiobooki. Do muzycznego obiegu wróciła też ponad setka wznowień.

Publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego można było kupić nie tylko w księgarni stacjonarnej czy w e-sklepie, ale także podczas targów, kongresów i spotkań. Nieustającą popularnością w tym roku cieszyły się znane i lubiane przez pokolenia pozycje pedagogiczne, jak podręcznik W krainie muzyki Agnieszki Kreiner-Bogdańskiej, Szkoła na fortepian Anny Marii Klechniowskiej czy kultowe Skrzypcowe ABC Antoniego Cofalika. W rankingu tym nie pozostają w tyle – Nokturny i Ballady Fryderyka Chopina (Wydanie Narodowe), Kolędy w najłatwiejszym układzie Adama Lewandowskiego oraz rozchwytywana tegoroczna nowość wydawnicza – Piosenki na fortepian, głos i gitarę Zbigniewa Wodeckiego w opracowaniu Krzysztofa Herdzina.

 

W domowych biblioteczkach


Czytelników porwał wydany z końcem sierpnia wywiad rzeka pt. Bez makijażu, w którym Olga Pasiecznik wraz z Agatą Kwiecińską poruszają tematy trudne, choć wciąż aktualne. Niemalejącym zainteresowaniem cieszyła się publikacja Johna Eliota Gardinera Muzyka w zamku niebios, czyli obszerny portret Jana Sebastiana Bacha. Kolejną nowością, która zachwyciła odbiorców był Paderewski Magdaleny Majewskiej – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku. Sympatią odbiorców cieszyły się także pozostałe książki z serii „Małe Monografie”, w przystępny sposób przedstawiająca sylwetki polskich i zagranicznych twórców – tych znanych i tych mniej popularnych. W tym roku dołączyły do niej monografie Eugeniusza Morawskiego, Stefana Kisielewskiego, Mieczysława Wajnberga i właśnie Ignacego Jana Paderewskiego.

Warto wspomnieć o wyjątkowej publikacji, która w maju dołączyła na półki księgarń, czyli zbiorze błyskotliwych wierszyków pt. Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego. Książkę tę można czytać i słuchać jednocześnie, ponieważ uzupełnia ją specjalnie przygotowana aplikacja mobilna, dzięki której z głośnika telefonu płynie fragment kompozycji Saint-Saënsa odpowiadający czytanej rymowance. W aplikacji dostępny jest także link do audiobooka umieszczonego na YouTube. Każdy wierszyk brawurowo przeczytał Piotr Fronczewski – prawdziwy mistrz dykcji i aktorskiej recytacji.


Być bliżej


Publikacje Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dotarły do miłośników muzyki także dzięki spotkaniom z ich autorami. Czytelnicy z przyjemnością korzystali z okazji do bezpośredniego kontaktu z twórcami, rozmów w kuluarach, czy zdobycia upragnionego autografu. Największy entuzjazm wywołało spotkanie autorskie z Olgą Pasiecznik i Agatą Kwiecińską wokół książki Bez makijażu, połączone z recitalem pieśni ukraińskich i polskich w wykonaniu sopranistki. Wydarzenie odbyło się w ramach tegorocznej edycji Festiwalu Conrada, której hasłem przewodnim stała się „Autentyczność”. PWM zaznaczyło swoją obecność również podczas jubileuszowej X edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie, w którym uczestniczyło po raz trzeci. Tym razem aktywności Oficyny krążyły wokół wielowymiarowej postaci Ignacego Jana Paderewskiego, o którym na szczebrzeszyńskiej scenie opowiedziała autorka monografii Magdalena Majewska wraz z Danielem Cichym, Dyrektorem – Redaktorem Naczelnym Oficyny, a następnie kompozycje Paderewskiego wybrzmiały w wykonaniu i reinterpretacji Krzysztofa Herdzina. Publiczność Festiwalu Warszawska Jesień miała okazję spotkać się z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem, wsłuchując się w rozmowę na temat premierowej książki Granice niczego oraz w improwizację kompozytora. Urodziny Fryderyka Chopina PWM świętowało w lutym wraz z Jakubem Puchalskim, autorem Małej Monografii o słynnym kompozytorze.


Edukacja – nie tylko dla najmłodszych


Oprócz działań wydawniczych i wspierających wykonania muzyki artystycznej, PWM nie zapomina o najmłodszych, mając na uwadze ich rozwój i edukację. W tym roku Wydawnictwo wsparło ponad 30 krajowych i międzynarodowych festiwali, konkursów oraz warsztatów, przekazując nagrody rzeczowe dla laureatów i uczestników.
 


Najważniejszym wydarzeniem zrzeszającym polskie środowisko pedagogiczne była 21. edycja Dnia Edukacji Muzycznej, która odbyła się w nowoczesnych przestrzeniach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Podczas flagowego wydarzenia PWM, gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników kongresu. Słuchacze z całej Polski wzięli udział w wykładach oraz warsztatach metodycznych, przyglądając się pracy 8 doświadczonych artystów-pedagogów z 27 młodymi adeptami sztuki muzycznej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprosiło nauczycieli wszystkich specjalności na różnorodny wachlarz zajęć, który umożliwił pedagogom podniesienie ich kwalifikacji zawodowych. Swoją wiedzą oraz bogatym doświadczeniem dzielili się: skrzypaczka Agata Szymczewska, pianistka Marta Mołodyńska-Wheeler, klarnecistka Katarzyna Marczak, akordeonista Michał Mazgaj, wiolonczelista Radosław Bukała i gitarzysta Michał Nagy. Podstawą lekcji pokazowych stały się starannie wyselekcjonowane publikacje dydaktyczne z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – w tym nowości wydawnicze. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także wykłady eksperckie z zakresu emisji głosu, psychologii i fizjoterapii, zaprezentowane przez Marcina Wawruka, Joannę Łukasik i Michała Preinla.


Po drugiej stronie globu

 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne coraz mocniej zaznacza swoją obecność w Azji, podejmując się organizacji aktywności artystycznych, edukacyjnych i upowszechnieniowych w Japonii oraz Korei Południowej. Muzyka polska zabrzmiała na najważniejszych imprezach muzycznych w Seulu. Publiczności festiwalu Seoul International Music Festival PWM zaprezentowało w październiku twórczość Karola Szymanowskiego, Mieczysława Karłowicza, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Pendereckiego – m.in. z udziałem Agaty Szymczewskiej. W grudniu 2024 roku w Seoul Art Center wystąpił szwedzki pianista Peter Jablonski. Z kolei III edycja Konkursu pianistycznego dla dzieci i młodzieży „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Japonii przyniosła wiele repertuarowych zaskoczeń. Uczestnicy wykonali aż 45 utworów, które wyszły spod ręki 17 polskich kompozytorów. Popularnością cieszyły się takie postaci jak Feliks Rybicki, Mirosław Gąsieniec, Krystyna Gowik, Janina Garścia, czy Maurycy Moszkowski.

 



#WYOSTRZ SŁUCH NA ANAKLASIS

 

ANAKLASIS, wytwórnia płytowa powstała w listopadzie 2019 roku pod szyldem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, odnosi w Polsce i na świecie coraz większe sukcesy, a artyści z nią związani, występując z zarejestrowanym dla PWM materiałem w Europie, Stanach Zjednoczonych czy Azji zbierają świetne recenzje. W rywalizacji o nagrodę Akademii Fonograficznej podczas Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2024 w kategorii Album Roku Muzyka Chóralna zwyciężył album ORESTEJA (ANA 025) – dramatopera Agaty Zubel z librettem Mai Kleczewskiej, w której autorki połączyły antyczną tragedię z nowoczesnymi środkami wyrazu artystycznego. Czwarta statuetka w ciągu pięciu lat działalności marki pokazuje znaczenie wytwórni na polskim rynku fonograficznym.

Jesienią Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Radio Kraków i marka płytowa ANAKLASIS zorganizowali cykl jesiennych koncertów pod szyldem ANAKLASIS na fali, podczas których zabrzmiała twórczość najwybitniejszych polskich kompozytorów we współczesnych reinterpretacjach znakomitych artystów sceny jazzowej i muzyki klasycznej. Podczas 7 koncertów wystąpiło aż 32 artystów, między innymi Adam Bałdych, Krzysztof Herdzin, Lutosławski String Quartet, Adam Pierończyk, Kuba Stankiewicz, Agata Szymczewska czy Agata Zubel. Nie zabrakło wybitnych artystów z zagranicy – nowojorskiego basisty i kompozytora Michaela Batesa i znakomitej szwajcarskiej formacji Ensemble Peregrina w spektakularnym projekcie LAETA MUNDUS. Nowa muzyczna jakość, zrodzona z dialogu pozornie odległych światów, wypełniała Studio koncertowe im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków. Koncerty były transmitowane na antenie Radia Kraków, natomiast ich retransmisje można było usłyszeć na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia i Radia Kraków Kultura.
W ciągu roku ANAKLASIS powiększyła swój katalog o 6 płyt kompaktowych i 3 winylowe. Serię REVISIONS uzupełnił premierowy krążek LAETA MUNDUS w którym Adam Bałdych spotkał się z Agnieszką Budzińską-Bennett na skraju odmiennych światów muzycznych; a także wyczekiwane trzy płyty LP: THEMES OF DRACULA, METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI oraz INSPIRED BY LUDOMIR RÓŻYCKI. Niebieska seria PORTRAITS wzbogaciła się o podsumowującą dorobek ostatnich lat Joanny Wnuk-Nazarowej płytę IL TEMPO PASSA oraz podwójny portret śląskiego mistrza Witolda Szalonka, czyli PIEŚNI O ŚLĄSKU i CONNECTIONS. Seria OPERA zyskała 2 nowości – skierowany do najmłodszych melomanów Album Rodzinny Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka oraz zainspirowane nagrodzoną Nike książką Marcina Wichy, dzieło Aleksandra Nowaka – RZECZY. VAUDEVILLE.

 

 

W muzycznej sieci

W mijającym roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne kontynuowało lubiany cykl podcastów „DNA Muzyki Polskiej”. W poszczególnych odcinkach uznani artyści wykonawcy, teoretycy i muzykolodzy przybliżali słuchaczom wybrane aspekty muzycznej twórczości na ziemiach polskich w okresie zaborów. Na rozmowy w co drugi piątek zapraszali znani z poprzedniego sezonu prowadzący: Mateusz Borkowski i Mariusz Gradowski, do których dołączyła Jowita Dziedzic-Golec oraz Monika Zając. Uwagę odbiorców zaskarbił odcinek, w którym Agnieszka Leszczyńska odkrywa sekret Poloneza a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie znanego również Polonezem Ogińskiego, który niekwestionowanie zalicza się do kanonu polskiej kultury muzycznej. Z ciepłym przyjęciem spotkał się także odcinek, w którym o pieśniach Ludomira Różyckiego opowiedziała Urszula Kryger, jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek.


Podcast liczy już ponad 60 odcinków dostępnych w serwisach streamingowych: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Kanale YouTube PWM, www.dnamuzykipolskiej.castos.com. Jest częścią wieloletniego projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”, w ramach którego PWM zabezpiecza dziedzictwo muzyczne okresu zaborów oraz prowadzi działania przybliżające twórczość
i działalność artystyczną tamtych czasów.

Rozwijany przez ostatnie lata portal udostępniający zdigitalizowane materiały nutowe oraz ikonograficzne będące w posiadaniu PWM, czyli Polska Biblioteka Muzyczna, wciąż przyciąga nowych odbiorców. W mijającym roku PBM odwiedziło ponad 74 tysiące użytkowników z całego świata. Zainteresowanie cyfrowymi zasobami jest spore, ponieważ odnotowano wejścia na portal z niemal 117 krajów.


Ruch Muzyczny w liczbach

 

W 2024 roku ukazały się 23 papierowe wydania „Ruchu Muzycznego” – dostępne w wersji papierowej oraz elektronicznej, zarówno w formacie PDF, jak i w formatach na czytniki (EPUB oraz MOBI). To 1152 strony łącznie i około 800 artykułów. Pismo poruszyło szereg tematów dotyczących aktualnych wydarzeń, książek, czy wydawnictw płytowych, ale też zagadnień estetycznych, jak i ważnych problemów życia muzycznego. Coraz więcej czytelników zdobywa także internetowy portal czasopisma. W 2024 roku stronę ruchmuzyczny.pl odwiedziło aż 220 tysięcy użytkowników, a liczba odsłon wyniosła ponad 491 tysięcy. Odbiorcy chętnie czytali artykuł obalający popularny mit o powszechności, a nawet magicznych właściwościach stroju a1= 432 Hz, czy recenzję płyty Beyond Jakuba Józefa Orlińskiego. Rośnie także zainteresowanie prężnie rozwijającą się obecnością „Ruchu Muzycznego” w mediach społecznościowych – profil pisma na Facebooku osiągnął rekordowy jak dotąd zasięg 1,2 mln. odbiorców (niemal dwukrotność wyniku z 2023 roku), zaś stale obserwowany jest przez ponad 16 tys. użytkowników, osiągając organiczny wzrost o 1800 w stosunku do zeszłego roku. „Ruch Muzyczny” wychodzi także poza papier i przestrzeń wirtualną, zapraszając czytelników w 2024 roku na 5 spotkań z cyklu "Ruch w Wielkim” we współpracy z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, a także 4 spotkania "Strefy Ruchu", które towarzyszyły ważnym wydarzeniom życia muzycznego.

W 2025 rok, który będzie dla PWM wyjątkowym, bo jubileuszowym rokiem, Oficyna wkroczy ze śmiałymi pomysłami na kolejne współpracę, oczekiwaniem na nowe, wybitne kompozycje i bogatymi planami wydawniczymi, zarówno dotyczącymi publikacji nutowych, książkowych, jak i nagrań fonograficznych.
Więcej informacji dostępnych będzie na stronie internetowej, w mediach społecznościowych PWM (Facebook, Instagram, YouTube, X), jak również w świecie cyfrowym: PBM, Spotify, nkoda.

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.