Aktualności
Jesienne festiwale w Polsce
2012-07-27
Choć sezon wakacyjny w pełni warto sprawdzić, jakie atrakcje muzyczne szykują na wrzesień festiwale Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans oraz Sacrum Profanum.Festiwale odbywać się będą w dniach:
Wratislavia Cantans 1–9.09.2012 (Wrocław)
Sacrum Profanum 9-15.09.2012 (Kraków)
Warszawska Jesień 21-29.09.2012 (Warszawa)
Oto idee tegorocznych edycji, przedstawione przez organizatorów na ich stronach internetowych:
"Tak więc Bach jest kresem. Nic od niego nie wychodzi; wszystko tylko do niego prowadzi” – pisał słynny biograf lipskiego kantora Albert Schweitzer. Muzyka Jana Sebastiana stanowi horyzont, do którego prowadzić będzie cały program tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Podczas pierwszych dwóch weekendów września zabrzmią dzieła kilku epok – od XVI do XX wieku. Niemal wszystkie podejmują bodaj najważniejszy i najbardziej inspirujący w historii muzyki temat męki i śmierci Chrystusa. Od intymnej kontemplacji Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna do monumentalnego lamentu w Stabat Mater Antonína Dvořáka, od gorzkich Łez świętego Piotra Orlanda di Lasso, po wielki muzyczny fresk – Drogę krzyżową Pawła Łukaszewskiego.
55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień to „Warszawska Jesień… z głosem”. To hasło odnosi się do muzyki, która posługuje się tekstem, działaniem scenicznym, znaczeniem. A więc opera? Też, ale jako szczególny przypadek. Ponieważ chodzi o tekst w muzyce niejednokrotnie tylko domyślny, działanie sceniczne nierzadko jedynie zasugerowane, znaczenie często nieoczywiste. Tak więc głos, ale w sensie „zabierać głos”, a dopiero potem głos jako śpiew.
Sacrum Profanum 2012 to utwory najlepszych polskich kompozytorów młodego i średniego pokolenia: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandra Nowaka, Marcina Stańczyka i Sławomira Kupczaka w interpretacji znakomitych europejskich i amerykańskich zespołów specjalizujących się w interpretacji muzyki współczesnej: Ensemble Modern, Klangforum Wien, Cikada Ensemble, Ensemble musikFabrik, Alarm Will Sound, Bang on a Can All-Stars. W ramach części klasycznej festiwalu Sacrum Profanum dojdzie do zaskakujących muzycznych spotkań. Przypominamy, że jubileuszowa 10. edycja festiwalu – uznawanego za jedno z najważniejszych muzycznych wydarzeń na świecie – zostanie w całości poświęcona muzyce polskiej.
Na festiwalach tych nie zabraknie utworów wydanych przez PWM:
Wratislavia Cantans:
05.09.2012 - Paweł Łukaszewski – „Via Crucis”
wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Stephen Layton
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny
Sacrum Profanum:
09.09.2012 – Paweł Mykietyn – „Król Lear” wyk. Matteo de Monti (Król Lear), Katarzyna Moś (Kordelia), Julieta Gonzalez (Goneryla), Beatriz Blanco (Regana), Ensemble Modern, dyr. Marek Moś
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
10.09.2012 – Aleksander Nowak – “Dark Haired Girl in a Black Sports Car”,” Hit 2” , “Night Transit” Alarm Will Sound, dyr. Alan Pierson
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
13.09.2013 – Agata Zubel – “Labyrinth”, “Shades of Ice”, “The Streets of Human City”, “Not I”, Wyk. Agata Zubel, Klangforum Wien
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
Warszawska Jesień:
27.09.2012 – Witold Szalonek – „Musica concertante na kontrabas i orkiestrę” Wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Łukasz Owczynnikow (kontrabas), dyr. Rafał Janiak
Warszawa, Filharmonia Narodowa
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.