Aktualności
Zmarł Andrzej Koszewski
2015-02-18
Z żalem informujemy, że 17 lutego 2015 roku odszedł Andrzej Koszewski – wybitny kompozytor, twórca muzyki chóralnej, muzykolog i pedagog.
Jednym z najważniejszych obszarów twórczych zainteresowań Andrzeja Koszewskiego była chóralistyka i w tej właśnie dziedzinie osiągnął wielki sukces. Jeszcze przed wojną kompozytor śpiewał w Poznańskim Chórze Katedralnym pod dyrekcją Wacława Gieburowskiego. To wielka strata dla muzycznego środowiska – mówi dr Daniel Cichy, redaktor naczelny PWM. Dla kilku pokoleń chórzystów twórczość Profesora Koszewskiego była ikoniczna, a kolejne kompozycje szybko uzyskiwały status hitów. W twórczości wokalnej Andrzeja Koszewskiego wyróżnia się dwa nurty: tradycyjny - inspirowany folklorem (Suita kaszubska, Tryptyk wielkopolski) i nowatorski o indywidualnym obliczu stylistycznym (Muzyka fa-re-mi-do-si, La espero, Nicolao Copernico). W późniejszej twórczości kompozytor dążył do syntezy środków tradycyjnych i współczesnych, podnosząc jednocześnie muzykę chóralną do rangi orkiestry wokalnej (Campana, Angelus Domini).
Andrzej Koszewski pochodził z Poznania i z tamtejszym środowiskiem muzycznym był związany przez całe swoje życie. Studiował muzykologię w Uniwersytecie Poznańskim, teorię muzyki i kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu oraz w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Od 1948 roku zajmował się pedagogiką. Przez lata pracy wychował kilka pokoleń muzyków. Był nauczycielem poznańskich szkół muzycznych, prowadził też klasę kompozycji w Akademii Muzycznej w Poznaniu (dawna PWSM), gdzie w 1985 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego. Ponadto pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki oraz dziekana Wydziału Wokalnego tej poznańskiej uczelni.
Andrzej Koszewski był laureatem wielu nagród, w tym Nagród Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1967, 1973 i 1977) i I stopnia (1978, 1982 i 1988), Nagrody Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1982), dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (1986) oraz Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego (2003). Za swoją twórczość artystyczną został także odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i wyróżniony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
fot. Krystyna Koszewska
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.