Aktualności
Utwory Elżbiety Sikory i Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej na Światowych Dniach Muzyki w Korei Południowej
2015-10-12
Utwory „Pięć miniatur” na orkiestrę Elżbiety Sikory oraz „Trzy tańce polskie (mazur, kujawiak, oberek)” na kwintet blaszany i organy Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej zostały zakwalifikowane do Festiwalu Światowe Dni Muzyki w Korei Południowej.
Prestiżowy festiwal odbędzie się w dniach 29 marca – 3 kwietnia 2016 roku. Oprócz utworów Elżbiety Sikory i Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej na festiwalu zostanie zaprezentowany również utwór "Sakubel Osil" na sopran, flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę Tomasza Skweresa.
"Pięć miniatur" na orkiestrę Elżbiety Sikory to utwór, który powstał w 2013 roku na zamówienie Proframu 2 Polskiego Radia. Jak napisała Ewa Cichoń, dzieło jest „kompozycją świeżą brzmieniowo, wewnętrznie skontrastowaną, wykorzystującą rozmaite techniki. Nawiązując w pewien sposób do tradycji, choćby wykorzystaniem słynnego motywu b-a-c-h, jak i do wcześniejszych utworów kompozytorki, nie wydało się jednak zatrzymywać w czasie przeszłym. Najwyraźniej Elżbieta Sikora należy do tego rodzaju twórców, którzy niezależnie od meandrów, jakimi przebiega ich kariera, pozostają otwarci na nowe możliwości.”
Inspiracją do powstania kompozycji zatytułowanej „Trzy tańce polskie” na kwintet dęty blaszany stała się dla Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej polska kultura ludowa: "Ta dziedzina twórczości obfituje w różnorodność barw, dźwięków, kształtów i kontrastów. Wiele elementów reprezentujących sztukę ludową, które wydają się początkowo proste, zwyczajne, może osiągnąć wymiar mistyczny. Kompozytorzy dokonują próby odkrywania i przywracania pamięci o sztuce ludowej, starają się dotrzeć do zrozumienia jej sensu i głębi poprzez twórcze odwołanie do niej. Utwór Trzy tańce polskie składa się z trzech części o zróżnicowanej ekspresji i charakterze: I. Mazur, II. Kujawiak, III. Oberek."
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.