Aktualności
Polska muzyka w Rumunii
2015-10-26
13 listopada, w Olteńskiej Filharmonii w Rumunii, w ramach cyklu prezentującego zdobycze europejskiej muzyki, odbędzie się koncert poświęcony polskiej muzyce. Zaprezentowane wówczas zostaną trzy utwory „Concerto-Notturno” Mikołaja Góreckiego, uwertura „Bajka” Stanisława Moniuszki oraz poemat symfoniczny „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza.
Filharmonia Olteńska w Krajowej w Rumunii w sezonie artystycznym 2015/2016 prezentuje cykl koncertów poświęconych muzycznemu dziedzictwu Europy. Łącznie zostało zaplanowanych 28 koncertów z towarzyszeniem 28 dyrygentów z różnych krajów.
Koncert poświęcony polskiej muzyce odbędzie się 13 listopada – Orkiestrę Filharmonii Olteńskiej poprowadzi maestro Jacek Rogala. W partii solowej skrzypiec usłyszymy Patrycję Piekutowską. Rumuńscy słuchacze będą mogli wysłuchać trzech polskich utworów, napisanych na przestrzeni ponad 150 lat i reprezentujących odmienną estetykę.
Uwertura fantastyczna „Bajka” Stanisława Moniuszki powstała w 1848 roku, kompozytor nadał jej podtytuł „Opowieść zimowa”. Dynamiczna narracja oraz barwna instrumentacja utworu sprawia, że tytuł, nadany uwerturze przez kompozytora zachęca do interpretacji dzieła w kategoriach nadzwyczajnej opowieści fabularnej.
Poemat symfoniczny na orkiestrę „Odwieczne pieśni” op. 10 Mieczysława Karłowicza powstawał w latach 1904-1906. Utwór napisany został w formie tryptyku symfonicznego i można w nim usłyszeć wyraźne echa refleksji dotyczących kondycji ludzkiej i wątpliwości dotyczących egzystencji, których kompozytor doświadczał podczas samotnych wędrówek po szczytach Tatr.
Utwór „Concerto-Notturno” na skrzypce i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego powstał w roku 2000 i rychło stał się bardzo popularny wśród wykonawców na całym świecie, stając się stałym punktem repertuaru kilku orkiestr. Na popularność utworu złożyła się śpiewność i melodyjność utworu, łącząca liryzm I części nokturnowej z wirtuozowską, dynamiczną częścią II i nostalgiczną III częścią.
Więcej informacji na stronie Filharmonii.
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.