Aktualności
Eugeniusz Knapik odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
2019-12-05
4 grudnia podczas uroczystości w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach prof. zw. dr hab. Eugeniusz Knapik odebrał z rąk Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Wandy Zwinogrodzkiej Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Kompozytor jest od lat związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym nie tylko jako twórca – piastuje także funkcję Przewodniczącego Rady Programowej Oficyny.
Podniosłemu wydarzeniu w Akademii Muzycznej towarzyszył koncert z utworami Eugeniusza Knapika. W wykonaniu znakomitego Kwartetu Śląskiego, wybitnej sopranistki Ewy Biegas oraz AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia zabrzmiały Wyspy na orkiestrę smyczkową, II Kwartet smyczkowy oraz Przystępuję do ciebie na sopran i orkiestrę kameralną. Koncert był przedstawieniem idei kompozytorskich Knapika, który kluczowe dla swej twórczości pojęcie „oryginalności” sytuuje zupełnie poza kategoriami ekscentrycznej odmienności za wszelką cenę.
Eugeniusz Knapik (ur. 1951) studia muzyczne odbył w katowickiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna) w klasie Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja) oraz Czesława Stańczyka (fortepian). W roku 1978 otrzymał stypendium państwowe na wyjazd do Paryża, a w latach 80. pracował w Studiu Eksperymentalnym we Fryburgu. Jego kompozytorski debiut nastąpił 7 czerwca 1974 roku na estradzie Filharmonii Narodowej, gdzie zabrzmiały pieśni z cyklu La Flûte de jade (1973). Szereg jego kompozycji wykonano niedługo potem na festiwalach „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli (1975–80). Obecnie twórczość jego gości na czołowych estradach świata. Jako pianista występuje solo i w zespołach. Od roku 1982 współpracuje z Kwartetem Śląskim. Specjalizuje się w repertuarze współczesnym – jako pierwszy w Polsce grał cały cykl Dwudziestu spojrzeń na Dzieciątko Jezus Oliviera Messiaena, dokonał także licznych prawykonań utworów polskich i zagranicznych kompozytorów współczesnych. W roku 1976 rozpoczął pracę w macierzystej uczelni, a siedemnaście lat później zorganizował tam Studio Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2002–08 piastował godność rektora katowickiej AM. W związku ze swą szeroką działalnością artystyczną otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. nagrodę na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1976), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Wiedniu za Concerto grosso (1977), wyróżnienie w r. 1978 za La flûte de jade i I lokatę (utwór wyselekcjonowany) w 1984 za Kwartet smyczkowy (1980) na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów oraz doroczną Nagrodę ZKP (1997).
© Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, fot. Marek Galica
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.