Aktualności
Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia
2024-04-26
W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.
Wydarzenie cieszy się renomą na całym świecie jako jeden z najważniejszych konkursów dla młodych wiolonczelistów do 30 roku życia. W tegorocznej edycji zobaczyć (i usłyszeć) będzie można zmagania aż 44 młodych artystów oraz artystek pochodzących z 4 kontynentów: Europy, Azji i obu Ameryk. Przesłuchania pierwszego i drugiego etapu konkursu będą otwarte dla publiczności, a wstęp na nie – bezpłatny.
Zanim jednak rozgorzeją konkursowe emocje, 30 kwietnia o 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia odbędzie się wyjątkowy Koncert Inauguracyjny z udziałem polskich wirtuozów wiolonczeli oraz skrzypiec, którym towarzyszyć będzie Orkiestra Polskiego Radia pod dyr. Michała Klauzy. Wystąpi skrzypek Krzysztof Jakowicz oraz wiolonczeliści: Magdalena Bojanowicz, Adam Krzeszowiec, Tomasz Strahl i Marcin Zdunik. W programie znajdą się kompozycje Johanna Sebastiana Bacha / Antona Weberna, Pawła Szymańskiego, Krzysztofa Pendereckiego oraz Patrona Konkursu – Witolda Lutosławskiego. Bilety do nabycia na www.bilety24.pl
Otwarte przesłuchania pierwszego (1-5 maja) i drugiego (6-8 maja) etapu odbędą się w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po nich nastąpią przesłuchania finałowe (10-11 maja) w Sali Koncertowej. Konkurs zwieńczy uroczysta Gala Finałowa połączona z koncertem laureatów, która odbędzie się 12 maja 2024 o g. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Bilety dostępne w kasach Filharmonii i na filharmonia.pl.
Szczegółowy terminarz przesłuchań oraz więcej informacji znajduje się na stronie Konkursu.
Organizatorami Konkursu są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Fundacja na rzecz Promocji Młodych Wiolonczelistów oraz Filharmonia Narodowa w Warszawie.
Współorganizatorem koncertu inauguracyjnego jest Polskie Radio.
Konkurs jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Patronat honorowy nad konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.
Partnerzy:
ZAiKS, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ruch Muzyczny, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki, Radisson Collection Hotel
Patroni medialni:
Rzeczpospolita, Polskie Radio Program Drugi, Culture.pl, Kultura wokół Nas, Polmic.pl, Presto.pl
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.