Aktualności
W wirze muzyki i polityki. O jednej z najbarwniejszych postaci PRL-u
2024-06-06
Kompozytor, pisarz, publicysta, krytyk muzyczny, pedagog, poseł na Sejm. Człowiek renesansu. Na pytanie jak łączy tyle różnych aktywności, Stefan Kisielewski odpowiadał, że stosuje „umysłowy płodozmian” – raz muzyka, raz polityka. W najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Małgorzata Gąsiorowska przygląda się życiu i twórczości Kisielewskiego, rysując intrygujący portret jednej z najbarwniejszych i najważniejszych postaci świata kultury PRL.
Czy można muzykę oddzielić od polityki? Życie Stefana Kisielewskiego udowodniło, że sfery te wzajemnie się przenikają – nieuchronnie i bezwzględnie. Bohater najnowszej Małej Monografii zapisał się na kartach historii powojennej Polski nie tylko jako kompozytor, ale także publicysta, opozycjonista i krytyk areny politycznej. Znany ze swojego ciętego języka i bezkompromisowych poglądów, w starciu z cenzurą pisał pod wieloma pseudonimami, a zamierzony sens ukrywał głęboko pod powierzchnią.
Felietony Kisiela, konstruowane w taki właśnie sposób, stały się ulubioną lekturą tysięcy czytelników – wielu z nich deklarowało, że cotygodniowy kontakt z pismem rozpoczynają właśnie od ostatniej strony. Pracownikom nadzoru ideologicznego udawało się niekiedy wykreślić to i owo przed drukiem, ale na ogół, wobec pomysłowości Kisiela w ukrywaniu meritum sprawy – byli bezradni.
Fragment książki
Stańczyk PRL-u muzycznym okiem
O Kisielewskim powstało wiele książek. Większość koncentruje się na jego aktywności polityczno-publicystycznej, powszechnej świadomości ucieka jednak strona artystyczna. Jakie utwory komponował jeden z założycieli i pierwszy redaktor naczelny Ruchu Muzycznego? Co cenił w muzyce? Dlaczego jego utwory ustawicznie krytykowali ówcześni? Monografia Gąsiorowskiej przywraca wagę działalności muzycznej, którą prowadził nie tylko jako kompozytor, ale też recenzent i autor publikacji.
Książka Małgorzaty Gąsiorowskiej, pełna anegdot, listów i opinii, pozwala czytelnikowi zajrzeć w głąb życia naznaczonego wyjątkowym sprzężeniem komizmu i tragizmu. To opowieść o fascynującej osobowości, bez której polska scena muzyczna XX wieku nie wyglądałaby tak samo.
O autorce:
Małgorzata Gąsiorowska – teoretyk muzyki i krytyk. Po studiach w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie: Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina) rozpoczęła pracę w Polskim Radiu, z którym (a konkretnie z Programem II PR) współpracuje do dziś. Na zaproszenie profesora Mieczysława Tomaszewskiego podjęła współpracę z Zespołem ds. Analizy i Interpretacji Muzyki działającym w Akademii Muzycznej w Krakowie, biorąc udział w licznych sympozjach i konferencjach. Na zaproszenie Krzysztofa Droby wzięła udział w kilku konferencjach polsko-litewskich w Łodzi i Wilnie. Aktywnie działa w Związku Kompozytorów Polskich. Jest laureatką Dorocznej Nagrody ZKP (2008 r.). W serii „Kompozytorzy polscy XX wieku” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego opublikowała monografię Bacewicz (1999) oraz Kisielewski (2011). Jest autorką artykułów publikowanych w różnych pismach, m.in. w „Ruchu Muzycznym” oraz komentarzy koncertowych i płytowych.
Premierową książkę Małgorzaty Gąsiorowskiej można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.