PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

FOCUS! Festival: polska muzyka w Nowym Jorku

2011-01-18
Wielki festiwal muzyki polskiej rozpoczyna się w najbliższą sobotę w Nowym Jorku.

Nowojorska Juilliard School we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku prezentuje  FOCUS! Festival Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowe kierunki w muzyce polskiej od 1945) . Kompozytorzy prezentowani na festiwalu należą do kilku pokoleń i reprezentują różnorodność stylistyczną. Panorama rozpościers się od Krzysztofa Pendereckiego, Bogusława Schaeffera, Kazimierza Serockiego i innych urodzonych w latach trzydziestych, przez  twórców z kolejnych dekad: takich, jak Krzysztof Knittel, Marian Sawa, and Stanisław Moryto - lata 40., oraz Paweł Szymański, Aleksander Lasoń, Tadeusz Wielecki - lata 50., aż do najmłodszych - Paweł Mykietyn, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, reprezentujących lata 70.
Koncert na otwarcie festiwalu poprowadzi jego założyciel -  Joel Sachs. Pod jego dyrekcją zespół the New Juilliard Ensemble wykona utwory G.Bacewicz, W.Kilara, Z.Krauzego, E. Sikory i T.Wieleckiego. Z kolei podczas koncertu finałowego można będzie usłyszeć dzieła W.Lutosławskiego w wykonaniu the Juilliard Orchestra pod dyrekcją Jeffreya Milarsky'ego.

Od poniedziałku 24 do czwartku 27 stycznia odbędą się 4 koncerty polskiej muzyki kameralnej i solowej w wykonaniu studentów Juilliard. Innymi ważnymi wydarzeniami festiwalu będą projekcja filmu oraz dyskusja panelowa o współczesnej muzyce w Polsce z udziałem m.in. Andrzeja Kosowskiego, redaktora naczelnego PWM i dyrektora Festiwalu Muzyki Polskiej, Jerzego Kornowicza, prezesa Związku Kompozytorów Polskich,  Elżbiety Sikory, kompozytorki, oraz Tadeusza Wieleckiego, dyrektora festiwalu Warszawska Jesień. Dyskusję poprowadzi Joel Sachs.

Beata Stylińska rozmawiała z redaktorem naczelnym PWM - Andrzejem Kosowskim i prezesem Związku Kompozytorów Polskich Jerzym Kornowiczem na temat festiwalu. Rozmowy można posłuchać pod tym linkiem.


Program:
FOCUS w Juilliard School w Nowym Jorku

Sobota,  22 stycznia , g.20
Alice Tully Hall
New Juilliard Ensemble
Joel Sachs, założyciel i dyrektor festiwalu, dyrygent

Grażyna Bacewicz, Contradizione (1966)
Tadeusz Wielecki, The Time of Stones (2002)
Wojciech Kilar, Choral Prelude (1988)
Zygmunt Krauze, Terra Incognita (1994)
Elżbieta Sikora, Canzona (1995)

Poniedziałek, 24 stycznia, g.20
Paul Recital Hall

Krzysztof Penderecki, Capriccio, for cello (1966)
Tomasz Sikorski, Euphonia, for piano (1982)
Kazimierz Serocki, Swinging Music, for clarinet, double bass, trombone, and piano (1970)
Marian Sawa, Ecce Lignum Crucis, for organ (1986)
Agata Zubel, Piece TBD
Wojciech Blażejczyk, Interlunium, for guitar (2007)
Marta Ptaszynska, Mancala, for two violins (1997)
Marek Stachowski, Musica Festeggiante, for string quartet (1995)

Wtorek, 25 stycznia, g.19
Dyskusja panelowa  z udziałem Jerzego Kornowicza, Andrzeja Kosowskiego,  Elżbiety Sikory,  Łukasza Szalankiewicza, Tadeusza Wieleckiego, Zygmunta Krauzego.
Dyskusję poprowadzi Joel Sachs.

Wtorek, 25 stycznia, g.20
Paul Recital Hall

Paweł Mykietyn, Sonata for Cello (2006)
Hanna Kulenty, Music for Brass No. 3 OR NO. 4 TBD (19   )
Aleksander Lasoń, String Quartet No.7 (2007)
Paweł Szymański, Through the Looking Glass III, for harpsichord (1994)
Marcel Chyrzyński, ForMS, for cello (2001)
Jakub Ciupiński, Edo, for violin and electronic sounds (2010)
Witold Szalonek, Toccata and Chorale, for organ (1988)

Środa, 26 stycznia, g.20
Paul Recital Hall

Andrzej Krzanowski, Relief V, for cello (1986)
Kazimierz Serocki, A piacere, for piano (1962-63)
Aleksandra Gryka, Piece TBD
Aleksander Nowak, Piece TBD
Henryk Mikołaj Górecki, String Quartet No. 1, “Already it is Dusk” (1986)
Bogusław Schaeffer, Sonata IV, “Winter,” from The Four Seasons, for organ (1986)

Czwartek, 27 stycznia, g.19
Paul Recital Hall

Muzyka elektroniczna i film - krótki przegląd
Krzysztof Knittel, The Conqueror Worm (1976)
Another composer TBD
David Bickerstaff and Lukasz Szalankiewicz, Film: The Henge: In Search of the Nazi Bell (2010)

g.20

Eugeniusz Knapik, Filo d’Arianna, for cello (2005)
Joanna Bruzdowicz, Erotiques, for piano (1966)
Tadeusz Baird, Play, for string quartet (1971)
Stanisław Moryto, Five Songs on texts by Elias Rajzman, for mezzo-soprano and piano (2002 )
Wojciech Ziemowit Zych, Selections from Homage a Gyorgy Kurtag, for violin and bass clarinet (2005)
Jerzy Kornowicz, The Shapes of the Elements, for harpsichord and tape (2000)
Augustyn Bloch, Geige und Orgel, for violin and organ (1988)

Piątek, 28 stycznia, g.20
Alice Tully Hall

A Portrait of Witold Lutosławski

Juilliard Orchestra
Jeffrey Milarsky, dyrygent

Overture for Strings (1949)
Concerto for Cello and Orchestra (1970)
Partita (1988)
Symphony no. 4 (1988-92)

więcej: http://www.polishculture-nyc.org/







 

Najczęściej czytane:

Wieniawski – między fan fiction a Legendą. Historia pewnego utworu

To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?

Słuchaj „Króla Narcyza” w Audiotece!

Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym. 

„Odkryjemy miłość nieznaną” — najpiękniejsze piosenki Alicji Majewskiej

Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. 

Kompozytor miesiąca: Dariusz Przybylski i jego #biurkokompozytora

Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.

Rezydencje artystyczne na Islandii dla młodych polskich kompozytorów. Termin nadsyłania zgłoszeń: do 1 lipca

Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.

Koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego

Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).

Czerwcowe premiery polskiej muzyki najnowszej


W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.

Kompozytorka miesiąca: Marta Mołodyńska-Wheeler i jej #biurkokompozytorki

Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.

Samuel Stopford zwycięzcą 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki

W sobotę 7 czerwca br. odbyły się przesłuchania finałowe 12. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Zdobywcą I nagrody został brytyjski tenor Samuel Stopford. Polskie Wydawnictwo Muzyczne było Partnerem wydarzenia.

Operowa premiera dekady – Historia pewnego utworu

W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał aż dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.