Aktualności
FOCUS! Festival: polska muzyka w Nowym Jorku
2011-01-18
Wielki festiwal muzyki polskiej rozpoczyna się w najbliższą sobotę w Nowym Jorku.
Nowojorska Juilliard School we współpracy z Instytutem Kultury Polskiej w Nowym Jorku prezentuje FOCUS! Festival Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowe kierunki w muzyce polskiej od 1945) . Kompozytorzy prezentowani na festiwalu należą do kilku pokoleń i reprezentują różnorodność stylistyczną. Panorama rozpościers się od Krzysztofa Pendereckiego, Bogusława Schaeffera, Kazimierza Serockiego i innych urodzonych w latach trzydziestych, przez twórców z kolejnych dekad: takich, jak Krzysztof Knittel, Marian Sawa, and Stanisław Moryto - lata 40., oraz Paweł Szymański, Aleksander Lasoń, Tadeusz Wielecki - lata 50., aż do najmłodszych - Paweł Mykietyn, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, reprezentujących lata 70.
Koncert na otwarcie festiwalu poprowadzi jego założyciel - Joel Sachs. Pod jego dyrekcją zespół the New Juilliard Ensemble wykona utwory G.Bacewicz, W.Kilara, Z.Krauzego, E. Sikory i T.Wieleckiego. Z kolei podczas koncertu finałowego można będzie usłyszeć dzieła W.Lutosławskiego w wykonaniu the Juilliard Orchestra pod dyrekcją Jeffreya Milarsky'ego.
Od poniedziałku 24 do czwartku 27 stycznia odbędą się 4 koncerty polskiej muzyki kameralnej i solowej w wykonaniu studentów Juilliard. Innymi ważnymi wydarzeniami festiwalu będą projekcja filmu oraz dyskusja panelowa o współczesnej muzyce w Polsce z udziałem m.in. Andrzeja Kosowskiego, redaktora naczelnego PWM i dyrektora Festiwalu Muzyki Polskiej, Jerzego Kornowicza, prezesa Związku Kompozytorów Polskich, Elżbiety Sikory, kompozytorki, oraz Tadeusza Wieleckiego, dyrektora festiwalu Warszawska Jesień. Dyskusję poprowadzi Joel Sachs.
Beata Stylińska rozmawiała z redaktorem naczelnym PWM - Andrzejem Kosowskim i prezesem Związku Kompozytorów Polskich Jerzym Kornowiczem na temat festiwalu. Rozmowy można posłuchać pod tym linkiem.
Program:
FOCUS w Juilliard School w Nowym Jorku
Sobota, 22 stycznia , g.20
Alice Tully Hall
New Juilliard Ensemble
Joel Sachs, założyciel i dyrektor festiwalu, dyrygent
Grażyna Bacewicz, Contradizione (1966)
Tadeusz Wielecki, The Time of Stones (2002)
Wojciech Kilar, Choral Prelude (1988)
Zygmunt Krauze, Terra Incognita (1994)
Elżbieta Sikora, Canzona (1995)
Poniedziałek, 24 stycznia, g.20
Paul Recital Hall
Krzysztof Penderecki, Capriccio, for cello (1966)
Tomasz Sikorski, Euphonia, for piano (1982)
Kazimierz Serocki, Swinging Music, for clarinet, double bass, trombone, and piano (1970)
Marian Sawa, Ecce Lignum Crucis, for organ (1986)
Agata Zubel, Piece TBD
Wojciech Blażejczyk, Interlunium, for guitar (2007)
Marta Ptaszynska, Mancala, for two violins (1997)
Marek Stachowski, Musica Festeggiante, for string quartet (1995)
Wtorek, 25 stycznia, g.19
Dyskusja panelowa z udziałem Jerzego Kornowicza, Andrzeja Kosowskiego, Elżbiety Sikory, Łukasza Szalankiewicza, Tadeusza Wieleckiego, Zygmunta Krauzego.
Dyskusję poprowadzi Joel Sachs.
Wtorek, 25 stycznia, g.20
Paul Recital Hall
Paweł Mykietyn, Sonata for Cello (2006)
Hanna Kulenty, Music for Brass No. 3 OR NO. 4 TBD (19 )
Aleksander Lasoń, String Quartet No.7 (2007)
Paweł Szymański, Through the Looking Glass III, for harpsichord (1994)
Marcel Chyrzyński, ForMS, for cello (2001)
Jakub Ciupiński, Edo, for violin and electronic sounds (2010)
Witold Szalonek, Toccata and Chorale, for organ (1988)
Środa, 26 stycznia, g.20
Paul Recital Hall
Andrzej Krzanowski, Relief V, for cello (1986)
Kazimierz Serocki, A piacere, for piano (1962-63)
Aleksandra Gryka, Piece TBD
Aleksander Nowak, Piece TBD
Henryk Mikołaj Górecki, String Quartet No. 1, “Already it is Dusk” (1986)
Bogusław Schaeffer, Sonata IV, “Winter,” from The Four Seasons, for organ (1986)
Czwartek, 27 stycznia, g.19
Paul Recital Hall
Muzyka elektroniczna i film - krótki przegląd
Krzysztof Knittel, The Conqueror Worm (1976)
Another composer TBD
David Bickerstaff and Lukasz Szalankiewicz, Film: The Henge: In Search of the Nazi Bell (2010)
g.20
Eugeniusz Knapik, Filo d’Arianna, for cello (2005)
Joanna Bruzdowicz, Erotiques, for piano (1966)
Tadeusz Baird, Play, for string quartet (1971)
Stanisław Moryto, Five Songs on texts by Elias Rajzman, for mezzo-soprano and piano (2002 )
Wojciech Ziemowit Zych, Selections from Homage a Gyorgy Kurtag, for violin and bass clarinet (2005)
Jerzy Kornowicz, The Shapes of the Elements, for harpsichord and tape (2000)
Augustyn Bloch, Geige und Orgel, for violin and organ (1988)
Piątek, 28 stycznia, g.20
Alice Tully Hall
A Portrait of Witold Lutosławski
Juilliard Orchestra
Jeffrey Milarsky, dyrygent
Overture for Strings (1949)
Concerto for Cello and Orchestra (1970)
Partita (1988)
Symphony no. 4 (1988-92)
więcej: http://www.polishculture-nyc.org/
Najczęściej czytane:
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.