PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Manuela de Falli w Katowicach

2011-03-16
W dniach 29-31 marca w Akademii Muzycznej w Katowicach odbędzie się 14. edycja festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego”, poświęcona twórczości wybitnego polskiego kompozytora w zestawieniu z twórczością Manuela de Falli. Formuła Festiwalu zestawia kompozycje K. Szymanowskiego z kompozycjami twórców jemu współczesnych, ukazując jego twórczość w bogatym kontekście kultury światowej.

W poprzednich latach byli to: L. Janaček, G. Bacewicz, M. Ravel, B. Bartók, R. Strauss, S. Prokofiew, S. Rachmaninow, kompozytorzy śląscy, D. Szostakowicz, C. Debussy, C. Nielsen i w 2010 roku Fryderyk Chopin.

Na koncercie 29 marca usłyszeć będzie można: Manuel de Falla - Trois mélodies, Tus ojillos negros, Canción del amor dolido z baletu “El amor brujo”, Canción del fuego fatuo z baletu “El amor brujo”, Psyche na mezzosopran, flet, harfę, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, Koncert na klawesyn, flet, obój, klarnet, skrzypce i wiolonczelę; K.Szymanowski - pieśń „Nynie otpuszczajeszi”, „Spraw niech płaczę” fragment oratorium „Stabat mater” op.53, Sześć pieśni ludowych (kurpiowskie) na chór a capella.

W programie koncertu 30 marca znalazły się K.Szymanowski – Maski op.34, Manuel de Falla - Andaluza z Cuatro piezas españolas (1906), Fantasía Bética (1919), K.Szymanowski – Wariacje b moll op. 3, 2 Mazurki op. 50, 2 Mazurki op. 62, Fantazja C – dur op.14

Ostatni dzień festiwalu, 31 marca, to prezentacja utworów: Manuel de Falla - Hommage pour le tombeau de C.Debussy na gitarę, Danza del Corregidor z baletu "El sombrero de tres picos" (wersja na 2 gitary), Danza del Molinero z baletu "El sombrero de tres picos " (wersja na 2 gitary), Danza espagnole z baletu "La vida breve" (wersja na 2 gitary), Danza del fuego z baletu "El amor brujo" (wersja na 2 gitary), 7 canciones populares españolas (1914) – wersja na altówkę i fortepian; K.Szymanowski - I Kwartet smyczkowy op. 37, II Kwartet smyczkowy op. 56

Szczegółowy program wraz z wykonawcami zamieszczony został tutaj.

Najczęściej czytane:

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.