Aktualności
23. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
2011-06-08
W dniach 11-19 czerwca odbędą się w Krakowie już po raz 23. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. W ramach tego festiwalu 19 czerwca będzie miało miejsce spotkanie zatytułowane "Matinée w 100. rocznicę urodzin Stefana Kisielewskiego", połączone z promocją książki Małgorzaty Gąsiorowskiej „Kisielewski” i koncertem utworów kompozytora. 23. Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich rozpoczynają się już w najbliższą sobotę. Na jedenastu koncertach zabrzmi muzyka krakowskich twórców, odbędą się prelekcje i spotkania.Posłuchać będzie można utworów takich kompozytorów jak Wojciech Widłak, Marcel Chyrzyński, Juliusz Łuciuk, Zbigniew Bargielski czy Jerzy Kaszycki, który podczas festiwalu obchodził będzie jubileusz 85-lecia.
Program festiwalu obejmuje również koncert premierowy „Con Chopin” – włosko-polski projekt kompozytorski oraz prezentację serii wydawniczej źródeł wydawanej w Mińsku "Spuścizna muzyczna Rzeczypospolitej".
19 czerwca w Auli „Florianka” przy ul. Basztowej o godz. 12. odbędzie się spotkanie „Matinée w 100. rocznicę urodzin Stefana Kisielewskiego, który był także pierwszym prezesem Oddziału Krakowskiego ZKP”. Spotkanie poprowadzi redaktor naczelny PWM Andrzej Kosowski.
W ramach spotkania odbędzie się promocja książki Małgorzaty Gąsiorowskiej "Kisielewski", z gościnnym udziałem Jerzego Kisielewskiego i prof. Adama Walacińskiego oraz koncert.
MAGDALENA SPYTEK – mezzosopran
ARKADIUSZ ADAMSKI - klarnet
PIOTR SAŁAJCZYK – fortepian
STEFAN KISIELEWSKI
Serenada na fortepian (1945)
Intermezzo na klarnet i fortepian (1951)
Pieśni do sł. K. I. Gałczyńskiego (1952-54)
Mała rapsodia na klarnet i fortepian (1984)
Danse vive na fortepian (1939)
Promocji będzie towarzyszyć prezentacja wystawy Stefan Kisielewski 1911-1991 przygotowanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.