Aktualności
Szalone Dni Muzyki w Warszawie
2011-09-07
Prawdziwe muzyczne szaleństwo ogarnie Warszawę w dniach 29.09 – 2.10. 2011 w związku z organizowanym tu już po raz drugi festiwalem La Folle Journée – Szalone Dni Muzyki. Ideą przewodnią Festiwalu jest popularyzowanie muzyki klasycznej, chęć dotarcia do każdego odbiorcy przez ogromną liczbę koncertów (85 w ciągu czterech dni!), ich krótki czas trwania (około 45 minut) oraz niską cenę biletów (5, 7 i 10 zł). Przy tym Organizatorzy zapewniają oczywiście najwyższy poziom artystyczny.Pomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu jest francuski muzykolog René Martin, twórca i organizator festiwali i koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Réalisations et d'Études Artistiques à Nantes (CREA). „Pomysł na tę imprezę – wspomina – przyszedł mi do głowy, gdy byłem z dziećmi na koncercie U2. Widząc 35 tysięcy fanów zgromadzonych na stadionie pomyślałem: Dlaczego ci ludzie nie mieliby przyjść posłuchać muzyki klasycznej? Nasz festiwal niesie takie same emocje jak koncert rockowy: zabawę, przyjemność i wspólne przeżywanie muzyki”.
La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki to festiwal, cykl imprez muzycznych, realizowany od 1995 roku. Po raz pierwszy odbył się we francuskim Nantes, wkrótce jego coroczne edycje przeniosły się do Lizbony, Bilbao, Tokio, Rio de Janeiro oraz kolejnych miast japońskich: Kanazawy, Niigaty i Biwako. We wszystkich światowych edycjach uczestniczy znakomita Sinfonia Varsovia. Tegoroczna edycja festiwalu nosi tytuł „Les Titans”, będzie bowiem poświęcona twórczości tytanów neoromantyzmu: Brahmsa, Mahlera, Liszta i Straussa oraz – co dla nas szczególnie ważne – Karola Szymanowskiego. Z utworów, pochodzących z katalogu PWM zabrzmi Uwertura Koncertowa E-dur op. 12 oraz Koncert skrzypcowy nr 2 op. 61 w wykonaniu Jakuba Jakowicza i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyr. George Tchitchinadze (2 października, godz. 17.30, Sala Blumine).
„Chcemy pokazać, że muzyka klasyczna potrafi wyzwalać emocje nie mniejsze niż rock‘n’roll, a biografie tytanów klasyki są miejscami zaskakująco zbieżne z życiorysami gigantów popu, czy rocka” – przekonują Organizatorzy.
Koncerty w ramach Festiwalu odbywać się będą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w czterech salach, które na czas trwania Szalonych Dni będą nosić nazwy: Zaratustra (Sala Moniuszki), Mefisto (Sala Młynarskiego), Roksana (Sale Redutowe) i Blumine (zascenie Sali Moniuszki) oraz w specjalnym namiocie koncertowym na Placu Teatralnym (nazwanym jako Sala Intermezzo).
Więcej informacji na temat Festiwalu znajduje się na stronie www.szalonednimuzyki.pl oraz www.teatrwielki.pl/repertuar/koncert.html
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.