Aktualności
"Muzyka Na Szczytach" zabrzmi po raz trzeci
2011-09-09
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka Na Szczytach” jest imprezą cykliczną, odbywającą się co roku w Zakopanem. Tegoroczna trzecia edycja odbędzie się w dniach od 16 do 24 września.
Jak podkreślają organizatorzy, nazwa festiwalu nie tylko nawiązuje do miejsca, w którym festiwal się odbywa, ale przede wszystkim do wysokiego poziomu artystycznego przedsięwzięcia. Program festiwalu jest bogaty i różnorodny.
Festiwal zainauguruje otwarcie wystawy poświęconej Stanisławowi Wisłockiemu, wybitnemu dyrygentowi i kompozytorowi związanemu z PWM (16 września). Z kolei 22 września odbędzie się koncert „Stanisław Wisłocki In Memoriam”.
17 września, odbędzie się wernisaż wystawy pt. „Henryk Mikołaj Górecki. Artysta – człowiek szczęśliwy”, poświęconej zmarłemu przed niespełna rokiem artyście. Zaś Chór Polskiego Radia pod dyrekcja Włodzimierza Siedlika uczci pamięć kompozytora 19 września koncertem chóralnym „Henryk Mikołaj Górecki In Memoriam”.
18 września słuchacze zgromadzeni w Kościele św. Krzyża w Zakopanem wysłuchają koncertu grupy „The King’s Singers”, którzy zaprezentują w swoim programie utwory Góreckiego, Zieleńskiego i Łukaszewskiego.
Wśród wykonawców festiwalu znajdą się na przykład Mayuko Kamio (skrzypce) i Mirosław Kultyszew, finalista ubiegłorocznej edycji Konkursu Chopinowskiego, który zaprezentuje 19 września recital fortepianowy z utworami Liszta.
Pod Tatrami nie może zabraknąć również utworów Szymanowskiego – zabrzmią one 21 września podczas koncertu „Arcydzieła kameralistyki” w wykonaniu Ewy Kupiec i Meccorre String Quartet obok utworów Paderewskiego i Dvořaka.
Festiwal zakończy wykonanie „IV Symfonii” Gustava Mahlera w 100. rocznicę śmierci kompozytora.
Szczegółowy program znajduje się pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.