Aktualności
"Elogium - pomordowanym w Katyniu" P. Łukaszewskiego i "Canticum canticorum" R. Twardowskiego w Kijowie
2011-10-21
Wieczorny koncert 21 października 2011 w kijowskiej Filharmonii Narodowej Ukrainy wypełnią sakralne dzieła polskich kompozytorów: Pawła Łukaszewskiego, Romualda Twardowskiego, Stanisława Moryty, Marka Jasińskiego i Andrzeja Panufnika. Jest to kolejne wydarzenie, zorganizowane przez Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie, w ramach projektu "POLISH SACRED MUSIC Gaude Mater 2011". Zostało ono objęte honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego.Koncert w Kijowie jest jednym z czterech koncertów polskiej muzyki sakralnej, które odbywają się w wybranych stolicach europejskich: Londynie, Paryżu, Moskwie i Kijowie. Jak piszą organizatorzy „wybór stolic nawiązuje do słów Jana Pawła II wygłoszonych w Częstochowie w 1991 roku, podczas VI Światowego Dnia Młodzieży. W dwudziestą rocznicę tego wydarzenia chcemy na Wschodzie i Zachodzie chrześcijańskiej Europy zaprezentować i wypromować najbardziej wartościowe zjawiska polskiej muzyki sakralnej – dawnej i współczesnej, pokazując tym samym dorobek polskiej kultury w tym zakresie”.
Podczas koncertu zabrzmią m.in. „Elogium - pomordowanym w Katyniu” Pawła Łukaszewskiego, na baryton, wiolonczelę, dzwony i orkiestrę smyczkową, utwór napisany do łacińskiego tekstu Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego (2002) oraz „Canticum canticorum” Romualda Twardowskiego na sopran, flet, klarnet i smyczki (1994).
Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej Ukrainy pod dyrekcją Mykoly Dziadury oraz soliści: Katarzyna Suska – Zagorska (sopran) i Dariusz Siedlik (baryton).
Koncert realizowany jest w ramach Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szczegółowy program koncertu znajdą Państwo na stronie: www.gaudemater.eu
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.