Aktualności
Listopad z Henrykiem Mikołajem Góreckim w TVP Kultura
2011-10-28
12 listopada br. przypada pierwsza rocznica śmierci wybitnego polskiego kompozytora, Henryka Mikołaja Góreckiego. W związku z tym TVP Kultura zaprasza na Listopad z Henrykiem Mikołajem Góreckim Spotkania z muzyką Góreckiego zaanonsujemy przypomnieniem tegorocznego wykonania III Symfonii „Symfonii pieśni żałosnych” z udziałem Aleksandry Kurzak oraz Orkiestry Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka – 1 listopada o godz. 18.50.Na kolejne spotkania z osobą i muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy zaś w każdą sobotę listopada, rano od godz. 8.10. W kolejne soboty zaprezentujemy:
*5.11 – Rozmowy istotne – Henryk Mikołaj Górecki, Utwory chóralne i II Kwartet smyczkowy „Quasi una fantasta”
*12.11 – Autoportret (film dokumentalny o kompozytorze), Koncert klawesynowy i Beatus vir
*19.11 – Ad matrem, Scontri, Totus tuus i II Symfonia “Kopernikowska”
*26.11 – Małe requiem dla pewnej polki i III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” (solistka: Zofia Kilanowicz)
Urodzony w 1933 roku Górecki rozpoczął swą karierę kompozytorską w końcu lat pięćdziesiątych i z miejsca, obok swego rówieśnika Krzysztofa Pendereckiego, stał się liderem tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej – grupy twórców, którzy swą muzyką otwierali nowe horyzonty i podbijali estrady świata. Takie kompozycje, jak I Symfonia "1959" czy orkiestrowe Scontri (1960), szokowały i zaskakiwały swym radykalizmem dźwiękowych i odejściem od tradycji. Podobnym zaskoczeniem stała się dla wielu skomponowana w 1976 roku III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych – uproszczona w środkach, a niezwykle intensywna w ekspresji. Oszałamiający sukces tej symfonii w połowie lat 90. sprawił, że stała się znana rzeszom melomanów na całym świecie, stając się bez wątpienia jednym z „hitów” muzyki dwudziestego.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.