Aktualności
Koncert w Filharmonii Śląskiej z okazji 60. urodzin Aleksandra Lasonia
2011-11-24
hyMMny na orkiestrę symfoniczną oraz Concerto festivo na skrzypce i orkiestrę Aleksandra Lasonia zabrzmią podczas koncertu 25 listopada 2011 w katowickiej sali widowiskowej przy ul. Pszczyńskiej. Wystąpią Krzysztof Lasoń (skrzypce) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja. Tytuł koncertu, „Rocznik ’51” odnosi się do trzech wybitnych kompozytorów urodzonych w tym samym roku: Aleksandra Lasonia, Eugeniusza Knapika oraz nieżyjącego już Andrzeja Krzanowskiego. Jako przedstawiciele tak zwanego pokolenia stalowowolskiego zrywali oni z estetyka awangardy. Wszyscy trzej debiutowali na festiwalu "Młodzi Muzycy Młodemu Miastu" w Stalowej Woli, który odegrał ważną rolę w rozwoju polskiej muzyki drugiej połowy lat siedemdziesiątych.Aleksander Lasoń obok pracy twórczej prowadzi działalność pedagogiczną: Jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach i Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W styczniu 2000 otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. W latach 1986-89 był wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (polskiej sekcji ISCM), a w latach 1990-93 – prezesem Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach.
Pierwszy utwór, który zabrzmi podczas koncertu – hyMMny – powstał w 2010 roku specjalnie na zamówienie organizatorów festiwalu Mikołowskie Dni Muzyki, środkowe litery MM w nazwie oznaczają Miasto Mikołów.
Concerto festivo natomiast kompozytor napisał w latach 1995 – 1995 na zamówienie Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie z okazji jubileuszu 50 – lecia jej istnienia. Utwór został wyróżniony na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 1997 roku. R.D. Golianek określił utwór jako „dzieło wspaniałe”, „cudowny koncert skrzypcowy”, który „fascynuje naturalnością potraktowania partii skrzypiec i sugestywnością ekspresji. Szczególnie zniewalająco prezentuje się pełna werwy, dynamizmu i efektownych brzmień część środkowa Giono festivo, od której cały koncert wziął nazwę. Kapitalnym pomysłem twórcy było także wprowadzenie materiału muzycznej części trzeciej, Canto – Agnus Dei ze spokojnego, pieśniowego motywu (cyt. za: Irena Bias).
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.