Aktualności
Koncert w Filharmonii Śląskiej z okazji 60. urodzin Aleksandra Lasonia
2011-11-24
hyMMny na orkiestrę symfoniczną oraz Concerto festivo na skrzypce i orkiestrę Aleksandra Lasonia zabrzmią podczas koncertu 25 listopada 2011 w katowickiej sali widowiskowej przy ul. Pszczyńskiej. Wystąpią Krzysztof Lasoń (skrzypce) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Bugaja. Tytuł koncertu, „Rocznik ’51” odnosi się do trzech wybitnych kompozytorów urodzonych w tym samym roku: Aleksandra Lasonia, Eugeniusza Knapika oraz nieżyjącego już Andrzeja Krzanowskiego. Jako przedstawiciele tak zwanego pokolenia stalowowolskiego zrywali oni z estetyka awangardy. Wszyscy trzej debiutowali na festiwalu "Młodzi Muzycy Młodemu Miastu" w Stalowej Woli, który odegrał ważną rolę w rozwoju polskiej muzyki drugiej połowy lat siedemdziesiątych.Aleksander Lasoń obok pracy twórczej prowadzi działalność pedagogiczną: Jest profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach i Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W styczniu 2000 otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. W latach 1986-89 był wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (polskiej sekcji ISCM), a w latach 1990-93 – prezesem Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Katowicach.
Pierwszy utwór, który zabrzmi podczas koncertu – hyMMny – powstał w 2010 roku specjalnie na zamówienie organizatorów festiwalu Mikołowskie Dni Muzyki, środkowe litery MM w nazwie oznaczają Miasto Mikołów.
Concerto festivo natomiast kompozytor napisał w latach 1995 – 1995 na zamówienie Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie z okazji jubileuszu 50 – lecia jej istnienia. Utwór został wyróżniony na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu w 1997 roku. R.D. Golianek określił utwór jako „dzieło wspaniałe”, „cudowny koncert skrzypcowy”, który „fascynuje naturalnością potraktowania partii skrzypiec i sugestywnością ekspresji. Szczególnie zniewalająco prezentuje się pełna werwy, dynamizmu i efektownych brzmień część środkowa Giono festivo, od której cały koncert wziął nazwę. Kapitalnym pomysłem twórcy było także wprowadzenie materiału muzycznej części trzeciej, Canto – Agnus Dei ze spokojnego, pieśniowego motywu (cyt. za: Irena Bias).
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.