Aktualności
Podsumowanie przygotowań do premiery opery "Pułapka" Zygmunta Krauzego
2011-12-22
Zapraszamy do obejrzenia i wysłuchania filmu podsumowującego przygotowania do prawykonania "Pułapki" Zygmunta Krauzego.
Jak pisze Artur Bielecki:
„Pułapka” porusza widza i czytelnika bardzo głęboko, a przy tym wymyka się jednoznacznym interpretacjom. Jak pisała Teresa Krzemień o dramacie Różewicza: „Z pozoru: biograficzna sztuka o genialnym gruźliku, który przygotowywał świat na śmierć. W istocie-uniwersalna formuła losu artysty zarażonego śmiercią”.
Impulsem do skomponowania opery na podstawie „Pułapki” stało się dla Krauzego obejrzenie tej sztuki przed kilku laty na festiwalu „Kontakt” w Toruniu w reżyserii Pétera Gothára. Wcześniej kompozytor napisał pieśni do słów Tadeusza Różewicza, które były wykonane na Zamku Królewskim w Warszawie w obecności Poety. Po uzyskaniu stosownej zgody Poety-w postaci ręcznie zapisanej karteczki, pieczołowicie przechowywanej przez kompozytora-w ciągu 4 miesięcy, głównie w lutym i marcu 2011 r. przebiegła praca nad partyturą opery.
Libretto na podstawie dramatu opracowali wspólnie Grzegorz Jarzyna i Zygmunt Krauze, dążąc do zachowania wszystkich relacji między bohaterami, skracając tylko elementy opisu i komentarza, z zachowaniem podstawowej struktury sztuki. „Pułapka” Krauzego jest operą o znacznym czasie trwania (około 100 minut), w jednym akcie, na który składa się 15 Obrazów (zgodnie ze strukturą dramatu), przeznaczoną na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną. W orkiestrze kompozytor używa m. in. gitary elektrycznej, akordeonu, fortepianu i rozstrojonego pianina. Zwraca także uwagę rola chóru, który potraktowany został wszechstronnie: włącza się do akcji, ale śpiewa również ukryty, a jego partia momentami pozostaje asemantyczna (wykonuje wtedy pojedyncze sylaby). Partie solowe są liczne, odpowiadają głównym postaciom dramatu.
W operze kluczową rolę pełni dialog, mniejsze znaczenie ma aria (monolog). Punktem wyjścia dla kompozytora jest tekst, słowo. „Głos w operze traktuję jako rzecz najważniejszą”- twierdzi Zygmunt Krauze. To, co nowe w muzyce, twórczy eksperyment, zawsze go pociągało. W dziele operowym szuka nowych sposobów na ekspresję słowa, a ten proces poszukiwania właściwego sposobu staje się właśnie takim twórczym eksperymentem. Warto przywołać słowa kompozytora z wywiadu przeprowadzonego przez Pawła Strzeleckiego: „W muzyce staram się wyrazić skomplikowane emocje, które są we mnie i które staram się wykreować.”
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.