PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Klasyka muzyki poważnej w wykonaniu NOSPR

2012-02-06
W piątek, 10 lutego o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pod dyrekcją znanego już śląskim melomanom Alexandra Liebreicha. Gościem orkiestry będzie znakomity niemiecki wiolonczelista, Daniel Müller-Schott. Program koncertu wypełnią dzieła klasyków wiedeńskich: Symfonia Haffnerowska Wolfganga Amadeusa Mozarta, Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna i VII Symfonia Ludwiga van Beethovena.
Symfonia Haffnerowska, choć skomponowana w 1782 r., nawiązuje do wcześniejszego, serenadowego stylu kompozytora. Materiał muzyczny Symfonii pochodzi z serenady, stworzonej wcześniej dla zaprzyjaźnionej z Mozartem rodziny Haffnerów; stąd, mimo wielu zmian – zarówno tematycznych jak i formalnych – dzieło posiada uroczysty charakter, odpowiedni dla powstających wówczas kompozycji okolicznościowych.
Choć wielkie formy wokalno-instrumentalne stanowią o tradycyjnej twórczość Haydna, to ogromna ilość utworów instrumentalnych ustaliła na zawsze miejsce kompozytora wśród trójki wielkich klasyków wiedeńskich. Koncert wiolonczelowy C-dur powstał w latach pracy Haydna na dworze książąt Esterhazych. Jako nadworny kapelmistrz Haydn miał do dyspozycji orkiestrę, zespół kameralny oraz scenę teatralną, co otworzyło mu wielkie możliwości twórcze. Spośród wielu koncertów solowych, w większości skomponowanych pospiesznie na zamówienie, Koncert wiolonczelowy C-dur wyróżnia się lekkością, swobodą w operowaniu głosem solowym i przemyślanym zestawieniem go z partią orkiestry. Zwarta koncepcja formalna oraz wdzięcznie napisana partia wiolonczeli jest powodem, dla którego soliści chętnie wprowadzają Koncert do swojego repertuaru.
Na koniec publiczność usłyszy arcydzieło – VII Symfonię Ludwiga van Beethovena. Choć stylistycznie twórczość Beethovena należy do epoki klasycyzmu, rewolucyjne rozwiązania formalne i techniczne, nowy sposób muzycznego myślenia, pozwalają nazywać kompozytora „ojcem muzyki nowoczesnej”. Dokonując rewizji formy sonatowej swój geniusz najpełniej wyraził artysta właśnie w twórczości symfonicznej. Napisana w 1812 r. VII Symfonia, powstała po kilkuletniej przerwie w komponowaniu większych form, odbiega od ideowych treści i nie posiada poetyckiego programu. Nazwana przez Wagnera „apoteozą tańca”, w istocie „pulsuje”, a formotwórczy rytm i nieustanny ruch stanowią o radosnym, energetycznym wyrazie dzieła.

Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, 10 lutego, w siedzibie orkiestry (plac Sejmu Śląskiego 2 Katowice). Bilety w cenie 35 zł (ulgowe – 20 zł), dostępne będą w kasie NOSPR, kasie Teatru Śląskiego, w punktach Ticketportal oraz na stronach: www.ticketportal.pl i www.ebilet.pl.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.