Aktualności
Klasyka muzyki poważnej w wykonaniu NOSPR
2012-02-06
W piątek, 10 lutego o godz. 19.30, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach wystąpi pod dyrekcją znanego już śląskim melomanom Alexandra Liebreicha. Gościem orkiestry będzie znakomity niemiecki wiolonczelista, Daniel Müller-Schott. Program koncertu wypełnią dzieła klasyków wiedeńskich: Symfonia Haffnerowska Wolfganga Amadeusa Mozarta, Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna i VII Symfonia Ludwiga van Beethovena.Symfonia Haffnerowska, choć skomponowana w 1782 r., nawiązuje do wcześniejszego, serenadowego stylu kompozytora. Materiał muzyczny Symfonii pochodzi z serenady, stworzonej wcześniej dla zaprzyjaźnionej z Mozartem rodziny Haffnerów; stąd, mimo wielu zmian – zarówno tematycznych jak i formalnych – dzieło posiada uroczysty charakter, odpowiedni dla powstających wówczas kompozycji okolicznościowych.
Choć wielkie formy wokalno-instrumentalne stanowią o tradycyjnej twórczość Haydna, to ogromna ilość utworów instrumentalnych ustaliła na zawsze miejsce kompozytora wśród trójki wielkich klasyków wiedeńskich. Koncert wiolonczelowy C-dur powstał w latach pracy Haydna na dworze książąt Esterhazych. Jako nadworny kapelmistrz Haydn miał do dyspozycji orkiestrę, zespół kameralny oraz scenę teatralną, co otworzyło mu wielkie możliwości twórcze. Spośród wielu koncertów solowych, w większości skomponowanych pospiesznie na zamówienie, Koncert wiolonczelowy C-dur wyróżnia się lekkością, swobodą w operowaniu głosem solowym i przemyślanym zestawieniem go z partią orkiestry. Zwarta koncepcja formalna oraz wdzięcznie napisana partia wiolonczeli jest powodem, dla którego soliści chętnie wprowadzają Koncert do swojego repertuaru.
Na koniec publiczność usłyszy arcydzieło – VII Symfonię Ludwiga van Beethovena. Choć stylistycznie twórczość Beethovena należy do epoki klasycyzmu, rewolucyjne rozwiązania formalne i techniczne, nowy sposób muzycznego myślenia, pozwalają nazywać kompozytora „ojcem muzyki nowoczesnej”. Dokonując rewizji formy sonatowej swój geniusz najpełniej wyraził artysta właśnie w twórczości symfonicznej. Napisana w 1812 r. VII Symfonia, powstała po kilkuletniej przerwie w komponowaniu większych form, odbiega od ideowych treści i nie posiada poetyckiego programu. Nazwana przez Wagnera „apoteozą tańca”, w istocie „pulsuje”, a formotwórczy rytm i nieustanny ruch stanowią o radosnym, energetycznym wyrazie dzieła.
Koncert rozpocznie się o godz. 19.30, 10 lutego, w siedzibie orkiestry (plac Sejmu Śląskiego 2 Katowice). Bilety w cenie 35 zł (ulgowe – 20 zł), dostępne będą w kasie NOSPR, kasie Teatru Śląskiego, w punktach Ticketportal oraz na stronach: www.ticketportal.pl i www.ebilet.pl.
Najczęściej czytane:
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?
Pięcioodcinkowe słuchowisko o Karolu Szymanowskim w reżyserii Mateusza Pakuły dostępne jest w sprzedaży. Odnaleźć je można na www.pwm.sklep.pl oraz w serwisie Audioteka. Premiera słuchowiska odbyła się w czerwcu na antenie Radia Kraków, wywołując poruszenie w środowisku muzycznym.
Alicja Majewska to ikona polskiej sceny muzycznej. Od ponad pół wieku artystka zachwyca słuchaczy swoim głosem, koncertując w kraju i za granicą. Jej utwory są ponadczasowe i stały się standardami muzyki rozrywkowej. Od 8 lipca śpiewanie i granie jej piosenek w domu staje się możliwe dzięki najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Organista i kompozytor wszechstronny, który może pochwalić się znaczącym pod względem liczby kompozycji portfolio, imponującym również pod względem różnorodności form. Dariusz Przybylski jest autorem oper, utworów symfonicznych, kameralnych oraz wokalnych. W lipcu, jako kompozytor miesiąca, zdradza nam m.in., co trzyma na swoim biurku, przy którym komponuje.
Kompozytorko, kompozytorze! Masz okazję pracować nad swoimi partyturami z dala od codziennego zgiełku, inspirować się naturą, oddawać rozważaniom o sztuce i życiu. Agata Zubel i Michał Moc po raz kolejny zapraszają młodych kompozytorów do czerpania inspiracji z piękna Islandii podczas edycji programu rezydencji artystycznych, która potrwa dwa tygodnie między 4 a 20 października br. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem przedsięwzięcia.
Alicja Twardowska, Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne mają przyjemność zaprosić na koncert z okazji 95. urodzin Romualda Twardowskiego, który odbędzie się 17 czerwca o godz. 18:00 w Warszawie (ul. Morskie Oko 2).
W drugiej połowie czerwca czekają nas niezwykle interesujące prawykonania dwóch, najnowszych dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Najpierw, w Gdańsku, zabrzmi Ambient na dwa flety, organy i orkiestrę symfoniczną Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, pod koniec miesiąca zaś, w Poznaniu, Głos Potwora, nowa opera Alka Nowaka.
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, doktor habilitowana w dziedzinie sztuk muzycznych. Autorka licznych i bestsellerowych publikacji fortepianowych wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. W czerwcu Marta Mołodyńska-Wheeler, jako kompozytorka miesiąca, opowiada nam o tym, jak powstają jej utwory i jakie zwyczaje towarzyszą jej w pracy twórczej.