Aktualności
‘The Krasiński Codex’ laureatem Gramophone Classical Music Awards!
2025-10-16
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Przyznawane od 1977 roku Gramophone Classical Music Awards to jedno z najważniejszych i najbardziej wpływowych wyróżnień w branży muzyki klasycznej. Brytyjskie statuetki są uznawane za równoważne lub nawet przewyższające prestiżem amerykańskie nagrody Grammy, nazywa się je też Oscarami muzyki klasycznej. Laureatów wyłaniają co roku krytycy czasopisma ‘Gramophone’ oraz przedstawiciele środowiska muzycznego.
W 2025 roku w kategorii Early Music zwyciężyła płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) uznanych zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album to kompletne nagranie repertuaru zanotowanego w słynnym rękopisie Kras 52 – najcenniejszym polskim źródle średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz dworu pierwszych Jagiellonów i piętnastowiecznego Krakowa.

Niedawno manuskrypt zyskał nowe życie dzięki staraniom dwojga badaczy związanych ze słynnym ośrodkiem muzyki dawnej Schola Cantorum Basiliensis: Agnieszki Budzińskiej-Bennett – wokalistki, harfistki, muzykolożki i założycielki zespołu Ensemble Peregrina – oraz niemieckiego lutnisty i muzykologa Marc’a Lewona. Opracowane przez nich dwujęzyczne wydanie wykonawcze rękopisu – poparte aparatem krytycznym i wzbogacone m.in. o tłumaczenia tekstów słownych oraz eseje wyjaśniające kluczowe aspekty poszczególnych kompozycji – ukazało się w marcu 2025 roku nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Kulisy pracy nad wydaniem i albumem, a także fascynujące dzieje samego rękopisu, przybliża mini-cykl podcastów „Kodeks Kras”.
Trzypłytowy album oraz wydanie nutowe to owoce interdyscyplinarnego projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Dzięki temu przedsięwzięciu bezcenny zabytek polskiej kultury muzycznej po raz pierwszy zaistniał w świadomości światowych badaczy i wykonawców muzyki dawnej – ze spektakularnym efektem.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.