Aktualności
Muzyczne spotkania w Warszawie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na wspólne świętowanie
2025-10-13
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Podczas licznych aktywności muzycznych i wydawniczych uświetniających 80-lecie PWM towarzyszy nam najlepsza polska twórczość. Świętowanie jubileuszu oficjalnie rozpoczęło się 7 marca w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu – wystąpiła wtedy m.in. wybitna koreańska skrzypaczka i laureatka 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, Bomsori Kim. Kolejna odsłona „Muzycznych spotkań” odbędzie się w Warszawie – 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Współorganizatorem koncertu jest obchodzący swoje stulecie Związek Kompozytorów Polskich – kontynuator przedwojennego, utworzonego w 1925 roku Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich.

Z ogromną radością pragniemy zaprosić na niezwykły jubileusz, w którym splatają się dwie ważne rocznice – 80-lecie PWM i 100-lecie ZKP – mówi dr Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. – Obie instytucje od dekad tworzą fundament życia muzycznego w Polsce, wspierając twórców, inspirując i integrując środowisko twórcze, czy też edukując kolejne pokolenia: kompozytorów, artystów wykonawców, badaczy i miłośników muzyki. Nasza współpraca jest naturalnym przedłużeniem wspólnej misji – by muzyka polska była obecna, rozpoznawalna i ceniona w kraju oraz poza jego granicami. Hasło „Muzyczne spotkania” pięknie oddaje istotę tego jubileuszu: to dialog pokoleń, przestrzeń wymiany doświadczeń i wspólne przeżywanie muzyki, która nas łączy. Wraz ze znakomitymi artystami i przyjaciółmi z Filharmonii Narodowej przypomnimy dokonania trzech tytanów muzyki polskiej, których spuścizną mamy zaszczyt się opiekować.
W 2025 roku świętujemy jubileusz stulecia Związku Kompozytorów Polskich – mówi prof. Beata Bolesławska-Lewandowska, prezes ZKP. – Z tej okazji zapraszamy Państwa na wyjątkowy Festiwal 100-lecia ZKP, podczas którego muzykę twórców z całego kraju zaprezentuje dziewięć Oddziałów Związku Kompozytorów Polskich, a swoją działalność przedstawi też Koło Młodych i Sekcja Muzykologów (program dostępny na stronie www.100latzkp.org.pl). Zwieńczeniem festiwalu będzie finałowy koncert w gościnnych progach Filharmonii Narodowej, z utworami wybitnych przedstawicieli naszego stowarzyszenia: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Tego dnia będziemy świętować wspólnie z obchodzącym 80-lecie istnienia Polskim Wydawnictwem Muzycznym, bliskim partnerem wielu naszych działań. Będzie to wspaniałe święto polskiej muzyki. Spędźmy je razem!
14 listopada o godz. 19.30 zabrzmi III Symfonia "Pieśń o nocy" op. 27 – jedno z największych dzieł Karola Szymanowskiego, pełne niezwykle subtelnej i wyrafinowanej kolorystyki orkiestrowej oraz fantastycznych efektów brzmieniowych. Literacką kanwą utworu na tenor solo, chór i wielką orkiestrę jest poemat perskiego poety Jalal'ad Din Rumiego, w polskim przekładzie jednego z ulubionych poetów Szymanowskiego - Tadeusza Micińskiego. Partię solową wykona Rafał Bartmiński z towarzyszeniem Orkiestry i Chóru FN pod batutą maestro Antoniego Wita. W programie koncertu usłyszymy także Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego oraz Przebudzenie Jakuba – instrumentalną opowieść o momencie wybudzenia się starotestamentowego patriarchy ze snu, skomponowaną przez Krzysztofa Pendereckiego. Transmisji na żywo można będzie wysłuchać na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Koncert zostanie powtórzony 15 listopada.
To dla nas prawdziwa radość i zaszczyt – mówi Zofia Zembrzuska, dyrektor Filharmonii Narodowej – że jubileuszowy koncert z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i 100-lecia Związku Kompozytorów Polskich odbędzie się właśnie w Filharmonii Narodowej – miejscu, gdzie spotykają się trzy ogniwa muzyki: proces twórczy, zapis nutowy i wykonanie, by wspólnie ożywiać najwybitniejsze dzieła. To również tutaj, w Filharmonii, miały miejsce liczne prawykonania utworów polskich kompozytorów, szczególnie podczas kolejnych, 68 już edycji Warszawskiej Jesieni. Program jubileuszowego koncertu także splata losy naszych instytucji. "Koncert na orkiestrę" Witolda Lutosławskiego jest zamówieniem Witolda Rowickiego dla odradzającej się po wojnie Orkiestry Filharmonii Narodowej (wtedy jeszcze Warszawskiej), dzieła Karola Szymanowskiego i Krzysztofa Pendereckiego są stale obecne w naszym repertuarze i w dokonaniach fonograficznych niejednokrotnie nagradzanych na międzynarodowej arenie (w tym nagroda Grammy). Polskie Wydawnictwo Muzyczne z oddaniem strzeże spuścizny naszych mistrzów. My zaś dokładamy wszelkich starań, by tę wielką spuściznę godnie i na najwyższym poziomie popularyzować na całym świecie.
Z programem koncertu oraz informacjami dotyczącymi biletów można zapoznać się na stronie Filharmonii Narodowej.
Więcej informacji na stronie internetowej, w mediach społecznościowych PWM (Facebook, Instagram, YouTube, X).
Muzyczne spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (14-15.11.2025, Warszawa) współtworzą:
Organizator: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Współorganizatorzy: Filharmonia Narodowa i Związek Kompozytorów Polskich
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Najczęściej czytane:
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!