Aktualności
XV Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Zoltána Kodály'a
2012-03-12
W roku 2012 obchodzimy 130. rocznicę urodzin oraz 75. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego – jest to również rok "małego" jubileuszu festiwalu: w dniach 25–28 marca 2012 odbędzie się 15. edycja Wieczorów. Festiwal organizują Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego oraz Śląskie Towarzystwo Muzyczne.Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zrealizowano ze środków Urzędu Miasta Katowice.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:
25 marca 2012 , Kościół pw. NMP ul. Graniczna 26, godz.19.00
Zoltán Kodály – Missa brevis na chór i organy (1942)
Karol Szymanowski – Pieśni kurpiowskie na chór a cappella (wybór)
Stabat Mater op.53 (fragment)
Wykonawcy:
OCTAVA ensemble
Wojciech Gracz – organy
26 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály – Duo na skrzypce i wiolonczelę op.7
Allegro serioso, non troppo
Adagio
Maestoso e largamente, ma non troppo lento. Presto.
Karol Szymanowski – 12 Etiud op.33
Mity op.30 na skrzypce i fortepian
Źródło Aretuzy
Narcyz
Driady i Pan
Wykonawcy:
Beata Warykiewicz – Siwy – skrzypce
Natalia Woźniak – wiolonczela
Magdalena Lisak - fortepian
Hanna Holeksa - fortepian
27 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály - Méditation sur un motif de Claude Debussy (1907)
Gyermektáncok (1945)
Karol Szymanowski - Preludia op. 1 (nr 1,3,7,8,9)
Zoltán Kodály - Marosszéki táncok (1927)
Zoltán Kodály - Kwartet smyczkowy nr 2 op. 10 (1916-18)
Allegro
Andante quasi recitativo - Andante con moto - Allegro giocoso
Karol Szymanowski - II Kwartet smyczkowy op. 56 (1927)
Moderato, dolce e tranquillo
Vivace, scherzando
Lento
Wykonawcy:
Balazs Reti – fortepian (Węgry)
Kwartet Śląski : Szymon Krzeszowiec – I skrzypce
Arkadiusz Kubica – II skrzypce
Łukasz Syrnicki - altówka
Piotr Janosik - wiolonczela
28 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály - Sonata op. 8 na wiolonczelę solo
Allegro maestoso ma appassionato
Adagio (con gran espressione)
Allegro molto vivace
Karol Szymanowski – Sonata d – moll na skrzypce i fortepian op.9
Allegro moderato
Andantino tranquillo e dolce
Finale. Allegro molto, quasi presto
Pieśń Roksany na skrzypce i fortepian (1926)
Taniec z Harnasiów na skrzypce i fortepian (1931)
Wykonawcy:
Adam Krzeszowiec - wiolonczela
Sławomir Tomasik – skrzypce
Joanna Domańska – fortepian
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.