Aktualności
XV Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Zoltána Kodály'a
2012-03-12
W roku 2012 obchodzimy 130. rocznicę urodzin oraz 75. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego – jest to również rok "małego" jubileuszu festiwalu: w dniach 25–28 marca 2012 odbędzie się 15. edycja Wieczorów. Festiwal organizują Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego oraz Śląskie Towarzystwo Muzyczne.Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zrealizowano ze środków Urzędu Miasta Katowice.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:
25 marca 2012 , Kościół pw. NMP ul. Graniczna 26, godz.19.00
Zoltán Kodály – Missa brevis na chór i organy (1942)
Karol Szymanowski – Pieśni kurpiowskie na chór a cappella (wybór)
Stabat Mater op.53 (fragment)
Wykonawcy:
OCTAVA ensemble
Wojciech Gracz – organy
26 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály – Duo na skrzypce i wiolonczelę op.7
Allegro serioso, non troppo
Adagio
Maestoso e largamente, ma non troppo lento. Presto.
Karol Szymanowski – 12 Etiud op.33
Mity op.30 na skrzypce i fortepian
Źródło Aretuzy
Narcyz
Driady i Pan
Wykonawcy:
Beata Warykiewicz – Siwy – skrzypce
Natalia Woźniak – wiolonczela
Magdalena Lisak - fortepian
Hanna Holeksa - fortepian
27 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály - Méditation sur un motif de Claude Debussy (1907)
Gyermektáncok (1945)
Karol Szymanowski - Preludia op. 1 (nr 1,3,7,8,9)
Zoltán Kodály - Marosszéki táncok (1927)
Zoltán Kodály - Kwartet smyczkowy nr 2 op. 10 (1916-18)
Allegro
Andante quasi recitativo - Andante con moto - Allegro giocoso
Karol Szymanowski - II Kwartet smyczkowy op. 56 (1927)
Moderato, dolce e tranquillo
Vivace, scherzando
Lento
Wykonawcy:
Balazs Reti – fortepian (Węgry)
Kwartet Śląski : Szymon Krzeszowiec – I skrzypce
Arkadiusz Kubica – II skrzypce
Łukasz Syrnicki - altówka
Piotr Janosik - wiolonczela
28 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály - Sonata op. 8 na wiolonczelę solo
Allegro maestoso ma appassionato
Adagio (con gran espressione)
Allegro molto vivace
Karol Szymanowski – Sonata d – moll na skrzypce i fortepian op.9
Allegro moderato
Andantino tranquillo e dolce
Finale. Allegro molto, quasi presto
Pieśń Roksany na skrzypce i fortepian (1926)
Taniec z Harnasiów na skrzypce i fortepian (1931)
Wykonawcy:
Adam Krzeszowiec - wiolonczela
Sławomir Tomasik – skrzypce
Joanna Domańska – fortepian
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.