PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

TU SZYMANOWSKI! - koncert kameralny

2012-03-14
Uniwersytet Warszawski i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na kolejny koncert TU SZYMANOWSKI! w ramach cyklu kultura.uw. Okazją do zaprezentowania muzyki Karola Szymanowskiego będzie 75. rocznica jego śmierci, przypadająca 29 marca. Usłyszymy m.in. Etiudę b-moll op. 4 nr 3, jeden z najbardziej znanych utworów z pierwszego okresu twórczości kompozytora. Zabrzmią też kompozycje Tadeusza Bairda, zwanego „ostatnim polskim romantykiem” – będą to I i II Sonatina oraz Mała suita dziecięca. Za przyczyną zainteresowań naukowych wykonawcy recitalu – pianisty Piotra Banasika, wykładowcy katowickiej Akademii Muzycznej – będziemy też mogli poznać dzieła Xavera Scharwenki, urodzonego w wielkopolskich Szamotułach niemieckiego kompozytora przełomu XIX i XX w., cenionego w swoich czasach interpretatora dzieł Fryderyka Chopina, wydawcy i pedagoga.

Wprowadzenie do koncertu przedstawi mgr Piotr Maculewicz, kierownik Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Istniejące od ponad 50 lat w BUW Archiwum Kompozytorów Polskich XX Wieku jest największą skarbnicą pamiątek po Szymanowskim, posiada także niemal całą spuściznę kompozytorską Tadeusza Bairda. Wykonanie utworów Tadeusza Bairda odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.

Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW, Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego odbędzie się 29 marca 2012 r. (czwartek) o godz. 18:30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32.


Wykonawcy:
Piotr Banasik – fortepian
Piotr Maculewicz – prowadzenie

W programie: Karol Szymanowski (1882–1937) – Etiuda b-moll op. 4 nr 3, Preludia op. 1 (wybór), 2 Mazurki op. 62, Serenada Don Juana op. 34 nr 3;
Tadeusz Baird (1928–1981) – I. i II. Sonatina per pianoforte, Mała suita dziecięca;
Xaver Scharwenka (1850–1924) – Taniec polski es-moll op. 3 nr 1, Taniec polski F-dur op. 58 nr 1, Rapsodia Polska op. 76 nr 1

Bezpłatne wejściówki na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona

Najczęściej czytane:

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.

Roman Statkowski w katalogu PWM – w 100. rocznicę śmierci

12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Kompozytor miesiąca: Marcel Chyrzyński i jego #biurkokompozytora

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek. 

DORIAN GRAY - prapremiera opery Elżbiety Sikory w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.

Muzyczne Spotkania z nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej!

Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań. 

Wyostrz słuch na ANAKLASIS NA FALI 2.0 i rewizje polskiej muzyki nowej

7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.