PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

TU SZYMANOWSKI! - koncert kameralny

2012-03-14
Uniwersytet Warszawski i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na kolejny koncert TU SZYMANOWSKI! w ramach cyklu kultura.uw. Okazją do zaprezentowania muzyki Karola Szymanowskiego będzie 75. rocznica jego śmierci, przypadająca 29 marca. Usłyszymy m.in. Etiudę b-moll op. 4 nr 3, jeden z najbardziej znanych utworów z pierwszego okresu twórczości kompozytora. Zabrzmią też kompozycje Tadeusza Bairda, zwanego „ostatnim polskim romantykiem” – będą to I i II Sonatina oraz Mała suita dziecięca. Za przyczyną zainteresowań naukowych wykonawcy recitalu – pianisty Piotra Banasika, wykładowcy katowickiej Akademii Muzycznej – będziemy też mogli poznać dzieła Xavera Scharwenki, urodzonego w wielkopolskich Szamotułach niemieckiego kompozytora przełomu XIX i XX w., cenionego w swoich czasach interpretatora dzieł Fryderyka Chopina, wydawcy i pedagoga.

Wprowadzenie do koncertu przedstawi mgr Piotr Maculewicz, kierownik Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Istniejące od ponad 50 lat w BUW Archiwum Kompozytorów Polskich XX Wieku jest największą skarbnicą pamiątek po Szymanowskim, posiada także niemal całą spuściznę kompozytorską Tadeusza Bairda. Wykonanie utworów Tadeusza Bairda odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.

Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW, Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego odbędzie się 29 marca 2012 r. (czwartek) o godz. 18:30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32.


Wykonawcy:
Piotr Banasik – fortepian
Piotr Maculewicz – prowadzenie

W programie: Karol Szymanowski (1882–1937) – Etiuda b-moll op. 4 nr 3, Preludia op. 1 (wybór), 2 Mazurki op. 62, Serenada Don Juana op. 34 nr 3;
Tadeusz Baird (1928–1981) – I. i II. Sonatina per pianoforte, Mała suita dziecięca;
Xaver Scharwenka (1850–1924) – Taniec polski es-moll op. 3 nr 1, Taniec polski F-dur op. 58 nr 1, Rapsodia Polska op. 76 nr 1

Bezpłatne wejściówki na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.