Aktualności
Jubileuszowy koncert prof. Andrzeja Koszewskiego
2012-03-15
W dniach 23-28 marca odbędzie się po raz 41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Jednym z punktów programu jest koncert jubileuszowy z okazji 90. urodzin prof. Andrzeja Koszewskiego. Koncert jubileuszowy odbędzie się 28 marca 2012 o godz. 17:00 - wstęp wolnyW programie koncertu:
Andrzej Koszewski, Magnificat (2004)
Andrzej Koszewski, Stabat Mater (2011) – prawykonanie
Andrzej Koszewski, Zdrowaś, Królewno Wyborna (1963)
Andrzej Koszewski, In memoriam (1963) (z cyklu Trzy chorały eufoniczne)
Michał Ossowski, consectetur na chór (2012) – prawykonanie
Wojciech Widłak Kyrie na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2010) – prawykonanie
Maciej Zieliński, Domine, quis habitabit na chór mieszany a cappella (1995)
Olga Hans, Deus, in auditorium meum intende Psalm 70. (Według Cypriana Bazylika) (2000)
Marek Jasiński, Exsultate Deo Omnis Terra na chór mieszany (2008)
Lidia Zielińska, Z ogrodu nauk na chór i brzmienia elektroniczne do tekstu z Księgi Koheleta (2006)
Wykonawcy: Poznański Chór Kameralny, Bartosz Michałowski - dyrygent
Koncert Jubileuszowy Prof. Andrzeja Koszewskiego jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca.
Ponadto w ramach Poznańskiej Wiosny Muzycznej usłyszymy utwory:
- Jan Astriab, Metamorfozy na orkiestrę symfoniczną (1966)
- Kazimierz Serocki, Dramatic Story na orkiestrę (1970)
- Witold Lutosławski, Chantefleurs Et Chantefables na sopran i orkiestrę do wierszy Roberta Desnosa (1989-90) w opracowaniu Eugeniusza Knapika na sopran i fortepian (2008)
- Paweł Łukaszewski, I Kwartet smyczkowy (1994)
- Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Arabesca per quartetto d’archi (1980)
- Witold Szalonek, 1+1+1+1 na 1-4 instrumentów smyczkowych (1969)
- Tadeusz Szeligowski, Pieśń litewska na skrzypce i fortepian (1928)
- Artur Kroschel, Plamki na skrzypce i fortepian (2005)
- Andrzej Panufnik, Trio fortepianowe op. 1 (1934, 1945, 1977, 1985)
- Krzysztof Meyer, Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 50 (1980)
- Jerzy Bauer, Monologi dialogujące na flet i gitarę (1984)
- Ewa Fabiańska, Na Berdyczów na kwartet fortepianowy (2012)
- Henryk Mikołaj Górecki, Quartettino na dwa flety, obój i skrzypce op. 5 (1956)
- Grażyna Bacewicz, Kwartet smyczkowy nr 1 (1938)
- Wojciech Kilar, Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową (1986)
- Henryk Czyż, Canzona di barocco na orkiestrę smyczkową (1983)
- Ewa Fabiańska, Musique Ancienne (2011)
Podczas 14 wydarzeń artystycznych usłyszymy 13 światowych prawykonań utworów, w tym 4 kompozycje pisane na zamówienie Filharmonii Poznańskiej oraz Festiwalu, a także kilka pierwszych wykonań w Polsce. Wiosna Młodych jest to nowy cykl imprez, których głównymi wykonawcami, twórcami oraz odbiorcami będą dzieci, młodzież i studenci.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.