PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jubileuszowy koncert prof. Andrzeja Koszewskiego

2012-03-15
W dniach 23-28 marca odbędzie się po raz 41. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”. Jednym z punktów programu jest koncert jubileuszowy z okazji 90. urodzin prof. Andrzeja Koszewskiego. Koncert jubileuszowy odbędzie się 28 marca 2012 o godz. 17:00 - wstęp wolny

W programie koncertu:

Andrzej Koszewski, Magnificat (2004)
Andrzej Koszewski, Stabat Mater (2011) – prawykonanie  
Andrzej Koszewski, Zdrowaś, Królewno Wyborna (1963)  
Andrzej Koszewski, In memoriam (1963)  (z cyklu Trzy chorały eufoniczne)
Michał Ossowski, consectetur na chór (2012) – prawykonanie 
Wojciech Widłak Kyrie na 8-głosowy chór mieszany a cappella (2010) – prawykonanie  
Maciej Zieliński,  Domine, quis habitabit na chór mieszany a cappella (1995)
Olga Hans, Deus, in auditorium meum intende Psalm 70. (Według Cypriana Bazylika) (2000)
Marek Jasiński, Exsultate Deo Omnis Terra na chór mieszany (2008)
Lidia Zielińska, Z ogrodu nauk na chór i brzmienia elektroniczne do tekstu z Księgi Koheleta (2006)

Wykonawcy: Poznański Chór Kameralny, Bartosz Michałowski - dyrygent
Koncert Jubileuszowy Prof. Andrzeja Koszewskiego jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca.

Ponadto w ramach Poznańskiej Wiosny Muzycznej usłyszymy utwory:
- Jan Astriab, Metamorfozy na orkiestrę symfoniczną (1966)
- Kazimierz Serocki, Dramatic Story na orkiestrę (1970)
- Witold Lutosławski, Chantefleurs Et Chantefables na sopran i orkiestrę do wierszy Roberta Desnosa (1989-90) w opracowaniu Eugeniusza Knapika na sopran i fortepian (2008)
- Paweł Łukaszewski, I Kwartet smyczkowy (1994)
- Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Arabesca per quartetto d’archi (1980)
- Witold Szalonek, 1+1+1+1 na 1-4 instrumentów smyczkowych (1969)
- Tadeusz Szeligowski, Pieśń litewska na skrzypce i fortepian (1928)
- Artur Kroschel, Plamki na skrzypce i fortepian (2005)
- Andrzej Panufnik, Trio fortepianowe op. 1 (1934, 1945, 1977, 1985)
- Krzysztof Meyer, Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian op. 50 (1980)
- Jerzy Bauer, Monologi dialogujące na flet i gitarę (1984)
- Ewa Fabiańska, Na Berdyczów na kwartet fortepianowy (2012)
- Henryk Mikołaj Górecki, Quartettino na dwa flety, obój i skrzypce op. 5 (1956)
- Grażyna Bacewicz, Kwartet smyczkowy nr 1 (1938)
- Wojciech Kilar, Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową (1986)
- Henryk Czyż, Canzona di barocco na orkiestrę smyczkową (1983)
- Ewa Fabiańska, Musique Ancienne (2011)

Podczas 14 wydarzeń artystycznych usłyszymy 13 światowych prawykonań utworów, w tym 4 kompozycje pisane na zamówienie Filharmonii Poznańskiej oraz Festiwalu, a także kilka pierwszych wykonań w Polsce. Wiosna Młodych jest to nowy cykl imprez, których głównymi wykonawcami, twórcami oraz odbiorcami będą dzieci, młodzież i studenci.

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.