Aktualności
Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica
2012-05-02
W dniach 1 – 13 maja w Toruniu odbędzie się 19. edycja Festiwalu Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica. Festiwal ten ma na celu popularyzację kultury krajów nadbałtyckich, promuje wzajemną współpracę oraz wiedzę o kulturze poszczególnych narodów. Jak co roku w Toruniu (oraz Grudziądzu, gdzie odbędą się trzy festiwalowe koncerty) występują znakomici artyści i prezentują bardzo różnorodny repertuar.Jak mówi organizator Festiwalu Henryk Giza „tym razem zaprezentujemy muzykę, która powstała pomiędzy dwoma morzami Bałtyckim i Czarnym. Po raz pierwszy na festiwalu i w Toruniu będziemy mogli gościć Narodową Symfoniczną Orkiestrę Ukrainy z Kijowa, bezsprzecznie pierwszoligową reprezentację naszego tegorocznego partnera w organizacji rozgrywek piłkarskich. Pojawi się również narodowy instrument Ukrainy - bandura, która zagościła onegdaj w polskiej literaturze jako instrument naddniestrzańskich kozaków, następnie zakazana przez Stalina, przeżywa ostatnio swój rozkwit. Jednocześnie kontynuujemy prezentacje dzieł kompozytorów polskich tworzących na obczyźnie. Będą mieli Państwo okazję usłyszeć kolejne dzieła Mieczysława Weinberga, przybliżymy również znakomitą twórczość urodzonego 90 lat temu w Toruniu Kazimierza Serockiego. Jeden z koncertów zadedykujemy pochodzącemu z grodu Kopernika, ale od lat związanemu z Paryżem – Piotrowi Moss, laureatowi tegorocznej Katarzynki w Toruńskiej Piernikowej Alei Gwiazd".
Kolejne wieczory urozmaicą koncertami orkiestra młodych wirtuozów Zapolski Strygerne z Kopenhagii, nasz niezawodny partner muzyczny Gotlands Blasarkvintett z Visby, zespół muzyki współczesnej czasom hanzeatyckim Rondellus z Tallinna, a także Bałtycki Kwartet Gitarowy z Wilna.
Program Festiwalu dostępny na stronie http://www.probaltica.art.pl/index.php?id=74&L=0
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.