Aktualności
Polskie akcenty na Liberation - Jersey International Music Festival
2012-05-09
Dziś w Jersey rozpoczyna się festiwal Liberation, który potrwa do 12 maja. Wyjątkowo pojemna, różnorodna i swobodna formuła festiwalu, nawiązująca do przypadającego na 9 maja Dnia Wyzwolenia (Liberation Day), zakłada „odkrywanie artystycznej wolności oraz siły muzyki do wyzwolenia duszy”. Podczas koncertów znajdzie się coś zarówno dla miłośników tanga, jazzu ale także m.in. Mozarta, Chopina, Czajkowskiego czy Dworzaka. Tegoroczna, czwarta edycja odnosi się w sposób szczególny do Polski i tak 10 maja zabrzmi „Fanfare and Chorale” Jamesa Francisa Browna napisana na cześć 307 Dywizjonu Myśliwskiego Nocnego „Lwowskich Puchaczy”, jednostki lotniczej Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, która brała udział w wyzwoleniu Jersey. Tego samego dnia wieczorem w Jersey Opera House zostanie wyświetlony film Romana Polańskiego „Pianista” z muzyką Wojciecha Kilara. Pokaz filmu poprzedzi krótki recital chopinowski w wykonaniu pianistki Wu Qian. Natomiast 11 maja kwartet smyczkowy w składzie Alexander Sitkovetsky (skrzypce), Harriet Mackenzie (skrzypce), Jennifer Stumm (altówka), Guy Johnston (wiolonczela) wykona II Kwartet smyczkowy „Quasi una fantasia” op. 64 Henryka Góreckiego.Natomiast 12 maja będzie przebiegał pod hasłem Warsaw Uprising at Mont Orgueil Castle (Powstanie Warszawskie w zamku Mont Orgueil). Podczas spaceru z przewodnikiem po Jersey uczestnicy będą okrywać ślady polskiej historii związane z tą wyspą. Sam koncert odbędzie się na Zamku Mont Orgueil, w którym stacjonowali niemieccy oficerowie. Muzyka, wykonywana przez zespół Retorica Duo odzwierciedli nadzieje i oczekiwania towarzyszące uczestnikom Powstania Warszawskiego, a także zgłębi poezję laureata nagrody Nobla Czesława Miłosza.
Tego samego dnia podczas koncertu galowego zabrzmi m.in. II Koncert fortepianowy Fryderyka Chopina również w wykonaniu Wu Qian, której towarzyszyć będzie European Union Chamber Orchestra pod dyrekcją Daniel Cohena.
Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.liberationjersey.com/events.html
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.