Aktualności
24. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich z muzyką Juliusza Łuciuka
2012-05-24
W dniach 26 maja – 3 czerwca odbędą się w Krakowie 24. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. Zadaniem festiwalu jest prezentacja najnowszej twórczości kompozytorów szkoły krakowskiej, od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji. Program festiwalu jest niezwykle bogaty i atrakcyjny. Na szczególną uwagę zwraca recital pieśni Juliusza Łuciuka z okazji jubileuszu 85. urodzin tego wybitnego kompozytora.PROGRAM FESTIWALU
SOBOTA 26 MAJA
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 20.00
JOHN CAGE IN MEMORIAM
Idea koncertu i kierownictwo artystyczne - prof. Marek Mietelski
CAGE The wonderful Window of Eighteen Springs (1942), A Flower (1950), Amores (1943)
MONTAGUE **Uncaged: January, 2004 (2004)
NIEDZIELA 27 MAJA
Bazylika Mariacka, pl. Mariacki 5, godz. 13.00
Msza Święta Inauguracyjna w intencji kompozytorów, muzykologów i muzyków Krakowa
Akademicki Chór Organum, Bogusław Grzybek – dyrygent i organy, Izabela Matuła – sopran
ŁUCIUK Msza polska na sopran, chór mieszany i orkiestrę dętą (1993)
Aula „Florianka”, ul. Basztowa 8, godz. 18.00
Uroczysta Inauguracja Festiwalu
Intrada
Olivier Messiaen Międzygwiezdne wezwanie: Wojciech Kamionka – waltornista
Recital pieśni Juliusza Łuciuka z okazji jubileuszu 85. urodzin
BOŻENA HARASIMOWICZ – sopran, Krystyna Pyszkowska – fortepian, Krzysztof Wojczuk – skrzypce, Joanna Łuciuk-Kalinowska – wiolonczela, Marek Kalinowski – kontrabas, Maciej Czepielowski – skrzypce, NN – skrzypce, Ewa Wojsław-Bober – wiolonczela
Pieśni pasyjne, teksty z XV i XVI w. (1982)
Prasakrament, sł. Jan Paweł II (1982)
Tryptyk wileński, sł. Cz. Miłosz, A. Rymkiewicz, K. I. Gałczyński (2005)
Pory życia, sł. A. Kamieńska (1982)
*Spełnienie. Cztery retrospekcje na skrzypce, wiolonczelę, kontrabas (2012)
Portrety liryczne na sopran, dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian, sł. A. Kamieńska, K. I. Gałczyński, J. Górec Rosiński, J. Iwaszkiewicz, H. Poświatowska (1974)
PONIEDZIAŁEK 28 MAJA
Bazylika Mniejsza Najświętszego Serca Pana Jezusa OO. Jezuitów, ul. Kopernika 26, godz. 19.00
RECITAL ORGANOWY ARKADIUSZA BIALICA
Katarzyna Oleś-Blacha – sopran
MESSIAEN O Sacrum Convivium! na sopran i organy (1937)
Uniesienia radosnej duszy w obliczu chwały Chrystusa, która staje się jej chwałą z cyklu Wniebowstąpienie na organy (1933)
WOYTOWICZ *Davidi Psalmus 129. na sopran i organy (1977) - prawykonanie światowe
BORKOWSKI Psalmus per organo (1975)
GÓRECKI O Domina Nostra na sopran i organy op. 55 (1982-85)
WIDŁAK Toccata z Sonata minore per organo (1998)
WTOREK 29 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, godz. 13.00
PROMOCJA KSIĄŻKI PROF. L’UBOMIRA CHALUPKI Uniwersytet Komenskiego w Bratysławie Slovenská Hudobná Avantgarda, Bratysława 2011
Moderator: Małgorzata Woźna-Stankiewicz
CRACOW DUO: Jan Kalinowski – wiolonczela, Marek Szlezer – fortepian, Marta Nagawiecka, Karolina Kalinowska, Dominik Frankiewicz – wiolonczele
CIKKER **Wariacje na temat słowackiej pieśni ludowej na fortepian solo (1976)
BERNÁTH *Obrazy na wiolonczelę i fortepian
IRŠAJ **Tasaufi na fortepian solo (2011)
BORZÍK **In the Silence of Stone Gentle Breeze Has Come na wiolonczelę i fortepian
SIMAI **TACK na kwartet wiolonczel
ŚRODA 30 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, Godz. 18.00
KONCERT PRAWYKONAŃ
Olga Rusin – sopran, Weronika Krówka – fortepian, Oriana Masternak - skrzypce, Katarzyna Szklarz – skrzypce, Wojciech Kamionka – waltornia, CRACOW DUO
POPŁAWSKI *In The Moonlight na wiolonczelę i fortepian (2012)
MAJKA *11,2 na skrzypce solo (2012)
PAPARA *Mała księga pieśni na głos żeński i fortepian do wierszy Adama Zagajewskiego (2010)
FILIPOW *Refleksy na skrzypce solo (2012)
JIMENEZ RUANOVA *Partita para Anastasia na skrzypce solo(2012)
WOJTAL *Sequenza na waltornię solo (2012)
CZWARTEK 31 MAJA
Instytut Muzykologii UJ, Pałac Pusłowskich, Sala Kameralna, ul. Westerplatte 10, Godz. 12.00
PROMOCJA KSIĄŻKI MARII EWY SOŁTYS Twórczość Mieczysława i Adama Sołtysów w kontekście muzyki polskiej i europejskiej, Lublin 2012
Moderator: Jerzy Stankiewicz
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 18.00
GLYPTOS ENSEMBLE: Witold Wróbel – obój/rożek angielski, Jagoda Pietrusiak – flet, Magdalena Gumiela – skrzypce, Kamil Gumiela – saksofon, Ewa Baranowska – fortepian, Wiesław Ochwat – akordeon
KOSECKA *Sceny miłosne na obój, saksofon, skrzypce, fortepian, akordeon i flet (2012)
TIMUR Stream of Guiltness na flet i rożek angielski (2012)
GUBAJDULINA De Profundis na akordeon solo (1978)
PORAKH Preludium i Monolog na obój / rożek angielski, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2011)
JABRI Glyptos 3 na obój, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2011)
GREGO *Das Glasperlenspiel na obój, saksofon, skrzypce, fortepian i akordeon (2012)
PIĄTEK 1 CZERWCA
Akademia Muzyczna, ul. Św. Tomasza 43, Sala Kameralna im. Marka Stachowskiego, godz. 20.00
AKADEMIA MUZYCZNA W KRAKOWIE. KATEDRA MUZYKI WSPÓŁCZESNEJ I JAZZU. WARSZTAT KOMPOZYTORSKO-WYKONAWCZY
soliści, zespoły – 48 młodych wykonawców
MAŁECKI Kwartet smyczkowy nr 1 (1994)
MESSIAEN (1908-1992) Czarny kos na flet i fortepian (1952)
PAWEŁEK *Mittsu no yume monogatari na dwa flety i elektronikę (2012)
ZIMKA Dry Friction na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i akordeon (2012)
JABRI *Kwintet na rożek angielski i kwartet smyczkowy (2012)
PESZAT *Miłość chuligana na flet, klarnet, puzon i fortepian (2012)
AYANBOD *Gravity na saksofon altowy, skrzypce, fortepian, gitarę basową, kontrabas i dwóch perkusistów (2012)
ARASZKIEWICZ *Opętanie na fortepian na cztery ręce (2012)
PESZAT *Białoczub polski na klarnet, skrzypce, altówkę i fortepian (2012), *Sala nr 6 na flet, obój, puzon, fortepian (2012)
PAWEŁEK Elinonde na zespół kameralny (2006), *Animator vs. Animation – podkład muzyczny do animacji Alana Beckera (2012)
SOBOTA 2 CZERWCA
RYDLÓWKA – Regionalne Muzeum „Młodej Polski” PTTK, Bronowice Małe, ul. W. Tetmajera 28, godz. 16.00
Koncert z cyklu Genius loci
Gospodarz Rydlówki – pani Maria Rydlowa
RECITAL NA CYMBAŁACH MICHAL PAĽKO
KOCZAR **Ballada cimbalomra
STEINECKER Notturni
PAĽKO **Shachzor
STIVRINE *nowy utwór
Trad./ PAĽKO Romanium hora czardasiensin
NIEDZIELA 3 CZERWCA
Kościół Św. Marcina, ul. Grodzka 58, godz. 18.00
KONCERT NA ZAMKNIĘCIE 24. MIĘDZYNARODOWYCH DNI MUZYKI KOMPOZYTORÓW KRAKOWSKICH
CORO DELLA VIRGOLA (Pescara), Pasquale Veleno – dyrygent
ŁUCIUK Missa gratiarum actione na chór mieszany a cappella (1974)
BEPI de MARZI **Pastori na chór mieszany a cappella (1981)
BAFILE **Ave Maria na chór mieszany a cappella (2012)
ŁUCIUK O, ziemio polska na chór mieszany a cappella do słów Ojca Świętego Jana Pawła II (1987), Pieśń nadziei na chór mieszany a cappella do wiersza Juliusza Słowackiego (1978)
ROSATO *Padre Nostro na chór mieszany a cappella op. 76 (2004)
ŁUCIUK Partes variabiles na chór żeński (1985), Implemini Spiritu Sancto, Benedic anima mea Domino, Afferte Domino, patriae Gentium
DEÁK-BÁRDOS **Eli, eli! na chór mieszany (1933)
SAGRADO **Ave Maria na chór mieszany (1992)
ŁUCIUK Assumpta est Maria na chór mieszany (1988)
* prawykonanie światowe / création mondiale / world premiere
** pierwsze wykonanie w Polsce / création en Pologne / premiere in Poland
Dodatkowe informacje: www.zkp.krakow.pl
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.