Aktualności
Dwa nowe albumy jubileuszowe z muzyką Wojciecha Kilara
2012-07-03
Z okazji 80. urodzin Wojciecha Kilara ukazały się właśnie dwa dwupłytowe albumy z muzyką Mistrza: jeden nakładem wydawnictwa DUX, drugi – Sony Music Polska. Na pierwszym, zatytułowanym „The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze” znajdują się fragmenty muzyki filmowej (m.in. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna”), religijnej (Missa pro pace, Magnificat), a także takie przeboje, jak „Orawa”, „Kościelec 1909”, „Krzesany” i wiele innych. Wśród wykonawców są m.in. orkiestry Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Śląskiej, a także Polska Orkiestra Radiowa i Sinfonia Viva.Drugi album „Kilar – muzyka filmowa i klasyczna” zawiera najsłynniejsze tematy z muzyki filmowej (CD1 ) a także utwory – mniej i bardziej popularne – inspirowane rodzimym folklorem. Nagrań dokonały Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Antoniego Wita i Konrada Bryzka, Orkiestra Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka oraz artyści Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny
Album ten poleca radio RMF Classic, które organizuje także z okazji urodzin Mistrza 16 lipca od godziny 22:00 maraton z jego muzyką.
„The Very Best Of Kilar - To co najpiękniejsze”
CD1
1. Polonez z filmu „Pan Tadeusz” [4:30]
2. Tango z filmu „Zazdrość i medycyna” [3:37]
3. Agnus Dei [6:36]
4. Trzy Preludia - I Allegro molto [1:28]
5. Trzy Preludia - II Adagio [1:58]
6. Trzy Preludia - III Allegro molto [1:11]
7. Missa pro Pace - Kyrie (fragment) [7:13]
8. Missa pro Pace - Credo (fragment) [2:16]
9. „Mrówki” z filmu „Pan Tadeusz” [2:38]
10. Koncert fortepianowy - cz. 1 - Preludium. Andante con moto [8:34]
11. Preludium chorałowe na orkiestrę smyczkową - II: Choral. Misterioso [3:20]
12. Victoria na chór mieszany i orkiestrę) [3:34]
13. Magnificat na głosy solowe, chór i orkiestrę - II: Magnificat anima mea Dominum [9:26]
CD2
1. Orawa [8:58]
2. Kościelec 1909 [21:11]
3. Krzesany [16:13]
Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (dir.) (1)
Sinfonia Viva, Tomasz Radziwonowicz (dir.) (2, 9)
Chór Filharmonii Śląskiej, Waldemar Sutryk (dir.) (3)
Magdalena Prejsnar – fortepian (4-6)
Chór Opery Dolnośląskiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej im. Witolda Lutosławskiego , Marek Pijarowski (dir.) (7-8)
Peter Jablonski (pf)(10)
Polska Orkiestra Radiowa, Wojciech Rajski (dir.) (10, 11)
Izabella Kłosińska (S) (12, 13)
Tomasz Krzysica (T) (12)
Piotr Nowacki (B) (12)
Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (dir.) (12, 13)
Śląska Orkiestra Kameralna, Massimiliano Caldi (dir.) (CD2/1)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Jacek Rogala (dir.) (CD2/2)
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Józefa Elsnera w Opolu, Bogusław Dawidow (CD 2/3)
„Kilar – muzyka filmowa i klasyczna”
CD 1
1. „Walc” z filmu „Trędowata” w reż. Jerzego Hoffmana, 1976 (4:49)
2. „Witek i Alina” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (4:06)
3. „Marsz kawalerii” z filmu „Kronika Wypadków Miłosnych” w reż. Andrzeja Wajdy, 1985 (5:22)
4. Walc z filmu „Ziemia obiecana” w reż. Andrzeja Wajdy, 1974 (3:23)
5. Temat główny z filmu „Smuga cienia” w reż. Andrzeja Wajdy, 1976, (3:06)
6. Vamipre Hunters z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1992 (3:00)
7. Mina/Elisabeth z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:16)
8. Mina/Dracula z filmu „Dracula” w reż Francisa Forda Coppoli, 1997 (4:43)
9. ,Robert’s Last Chance z filmu „Śmierć i Dziewczyna” w reż. Romana Polańskiego (3:28)
Wykonanie: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
pod dyr. Antoniego Wita (nr 2,3, 6, 7, 8, 9)
pod dyr. Konrada Bryzka (nr 1, 4, 5)
2 CD
1. Orawa (9:29)
2. Krzesany (14: 56)
3. Tradycyjne – „Orawa” (2:39)
4. Tradycyjne – „Wiersycku Zielony” (1:35)
5. Suita Żywiecka ( 8:01)
6. Kołysanka Żywiecka (4:44)
7. „Kogut”, 3:11
Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Mirosław Jacek Błaszczyk (1, 2)
Kapela Jana Karpiela „Bułecki” (3, 4)
Soliści, chór i orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im, Stanisława Hadyny, Krzysztof Dziewięcki (dir.) (5), Renata Dworak (dir.) (6), Mirosław Maciej Banach (dir.) (7)
Fragmenty do posłuchania: http://www.rmfclassic.pl/wojciech-kilar/
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.