Aktualności
Jesienne festiwale w Polsce
2012-07-27
Choć sezon wakacyjny w pełni warto sprawdzić, jakie atrakcje muzyczne szykują na wrzesień festiwale Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans oraz Sacrum Profanum.Festiwale odbywać się będą w dniach:
Wratislavia Cantans 1–9.09.2012 (Wrocław)
Sacrum Profanum 9-15.09.2012 (Kraków)
Warszawska Jesień 21-29.09.2012 (Warszawa)
Oto idee tegorocznych edycji, przedstawione przez organizatorów na ich stronach internetowych:
"Tak więc Bach jest kresem. Nic od niego nie wychodzi; wszystko tylko do niego prowadzi” – pisał słynny biograf lipskiego kantora Albert Schweitzer. Muzyka Jana Sebastiana stanowi horyzont, do którego prowadzić będzie cały program tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Podczas pierwszych dwóch weekendów września zabrzmią dzieła kilku epok – od XVI do XX wieku. Niemal wszystkie podejmują bodaj najważniejszy i najbardziej inspirujący w historii muzyki temat męki i śmierci Chrystusa. Od intymnej kontemplacji Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna do monumentalnego lamentu w Stabat Mater Antonína Dvořáka, od gorzkich Łez świętego Piotra Orlanda di Lasso, po wielki muzyczny fresk – Drogę krzyżową Pawła Łukaszewskiego.
55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień to „Warszawska Jesień… z głosem”. To hasło odnosi się do muzyki, która posługuje się tekstem, działaniem scenicznym, znaczeniem. A więc opera? Też, ale jako szczególny przypadek. Ponieważ chodzi o tekst w muzyce niejednokrotnie tylko domyślny, działanie sceniczne nierzadko jedynie zasugerowane, znaczenie często nieoczywiste. Tak więc głos, ale w sensie „zabierać głos”, a dopiero potem głos jako śpiew.
Sacrum Profanum 2012 to utwory najlepszych polskich kompozytorów młodego i średniego pokolenia: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandra Nowaka, Marcina Stańczyka i Sławomira Kupczaka w interpretacji znakomitych europejskich i amerykańskich zespołów specjalizujących się w interpretacji muzyki współczesnej: Ensemble Modern, Klangforum Wien, Cikada Ensemble, Ensemble musikFabrik, Alarm Will Sound, Bang on a Can All-Stars. W ramach części klasycznej festiwalu Sacrum Profanum dojdzie do zaskakujących muzycznych spotkań. Przypominamy, że jubileuszowa 10. edycja festiwalu – uznawanego za jedno z najważniejszych muzycznych wydarzeń na świecie – zostanie w całości poświęcona muzyce polskiej.
Na festiwalach tych nie zabraknie utworów wydanych przez PWM:
Wratislavia Cantans:
05.09.2012 - Paweł Łukaszewski – „Via Crucis”
wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Stephen Layton
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny
Sacrum Profanum:
09.09.2012 – Paweł Mykietyn – „Król Lear” wyk. Matteo de Monti (Król Lear), Katarzyna Moś (Kordelia), Julieta Gonzalez (Goneryla), Beatriz Blanco (Regana), Ensemble Modern, dyr. Marek Moś
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
10.09.2012 – Aleksander Nowak – “Dark Haired Girl in a Black Sports Car”,” Hit 2” , “Night Transit” Alarm Will Sound, dyr. Alan Pierson
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
13.09.2013 – Agata Zubel – “Labyrinth”, “Shades of Ice”, “The Streets of Human City”, “Not I”, Wyk. Agata Zubel, Klangforum Wien
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
Warszawska Jesień:
27.09.2012 – Witold Szalonek – „Musica concertante na kontrabas i orkiestrę” Wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Łukasz Owczynnikow (kontrabas), dyr. Rafał Janiak
Warszawa, Filharmonia Narodowa
Najczęściej czytane:
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.