Aktualności
Nowa edycja I, CULTURE Orchestra
2012-08-10
Na przełomie sierpnia i września I, CULTURE Orchestra pod dyrekcją 19-letniego Wenezuelczyka Ilyicha Rivasa wystąpi w Lublinie, Warszawie, Mińsku, Kijowie, Kiszyniowie oraz w Tbilisi. W programie koncertów znajdą się utwory Szymanowskiego, Dworzaka, Czajkowskiego i Respighiego. Tournée będzie poprzedzone dwutygodniową rezydencją w Lublinie, nazywanym stolicą Polski wschodniej i konsekwentnie realizującym strategię budowania Centrum Kompetencji Wschodnich. Tam, w siedzibie Filharmonii Lubelskiej z młodymi muzykami pracować będą tutorzy między innymi z Philharmonia Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightenment, London Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra czy London Sinfonietta.I, CULTURE Orchestra została powołana przez Instytut Adama Mickiewicza, aby tworzyć młodym muzykom z krajów Partnerstwa Wschodniego okazję do wzajemnego poznawania i rozumienia kultur. Tworzy ją 97 młodych osób (18-28 lat) wyłonionych podczas dwuetapowych przesłuchań. Każdego roku efekt ich pracy wieńczy międzynarodowe tournée.
Program koncertów:
Piotr Czajkowski – Uwertura-fantazja „Romeo i Julia”
Ottorino Respighi – „Fontanny Rzymskie”
Karol Szymanowski – „Etiuda b-moll, op. 4 nr 3”
Antonin Dvořák– „VIII Symfonia G-dur”
Tournée 2012:
24 sierpnia – Filharmonia Lubelska
26 sierpnia – Filharmonia Narodowa, Warszawa
27 sierpnia – Białoruska Filharmonia Państwowa, Mińsk
28 sierpnia – Filharmonia Narodowa, Kijów
29 sierpnia - Pałac Narodowy, Kiszyniów
1 września – Konserwatorium, Tbilisi
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem tegorocznego tournée.
Fot. ze strony internetowej Instytutu Adama Mickiewicza
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.