Aktualności
37. Festiwal Muzyka w Starym Krakowie
2012-08-16
23 sierpnia w ramach trwającego właśnie festiwalu Muzyka w Starym Krakowie zostaną wykonane utwory nagrodzone podczas ostatniej edycji Konkursu kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego: „Miniatures Sonoristiques” Ewy Fabiańskiej oraz „...dotykam gór, a one dymią...” Justyny Kowalskiej-Lasoń.„Miniatures Sonoristiques” na puzon preparowany solo powstały z inspiracji twórczością Witolda Szalonka, a szczególnie jego „Piernikianą”, w której kompozytor (jako jeden z pierwszych w historii muzyki) dokonał preparacji tuby. Jest to utwór złożony z siedmiu części, w którym zastosowane są rozmaite sposoby preparacji puzonu, m.in. wykorzystanie tłumików (straight i cup), gra na poszczególnych częściach instrumentu (np. ustniku) lub rezygnacja z nich ( wyciągnięcie rurki od kwartwentyla).
Podczas koncertu utwór zabrzmi w wykonaniu Wojciecha Jelińskiego.
Kompozycja "...dotykam gór, a one dymią...„ na flet preparowany solo powstała latem 2011 roku, jak mówi kompozytorka „w górskiej odpoczywalni, kiedy mogłam schować głowę w hamak w paski, potknąć się na skoszoną i mokrą trawę i nieprzytomnie szukać słodkich poziomek, poziomek, poziomek, szykując się do wejścia w Górę, na Góry Moje, ale one cały czas dymiły...”.
Utwór wykona Ryszard Sojka.
Podczas koncertu w Synagodze Tempel wystąpi także Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Roberta Kabary, która wykona „Koncert na orkiestrę smyczkową” Grażyny Bacewicz, „Trzy utwory w dawnym stylu” Henryka M. Góreckiego oraz „Orawę” Wojciecha Kilara.
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.