Aktualności
Rozpoczyna się 55. Warszawska Jesień
2012-09-18
21 września rozpoczyna się 55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W programie tegorocznej edycji znalazły się utwory m.in. Witolda Szalonka (prawykonywany 35 lat temu na WJ'77 utwór "Musica concertante"), Elżbiety Sikory, Kazimierza Serockiego i Marka Pasiecznego.21 września, godz. 16:00, siedziba Biblioteki Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (Fredry 8), spotkanie pt. „Kto naprawdę stworzył Warszawską Jesień?” połączone z koncertem.
W programie:
- prezentacja portalu serocki.polmic.pl
- promocja płyty Polskich Nagrań
- dyskusja
- koncert, na którym zabrzmi „Suita preludiów” Kazimierza Serockiego (wyk. Bartłomiej Kominek – fortepian)
W spotkaniu udział wezmą: dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, prof. UMFC, dr hab. Iwona Lidstedt, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Mieczysław Kominek.
Organizatorzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej (POLMIC), Polskie Nagrania i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
23 września, godz. 17:00 Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Melcera, koncert
Wykonawcy: MINSK STRING QUARTET, Dmitry Lybin, fortepian
Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”
Dmitry Smolski II Kwartet smyczkowy
Dmitry Lybin Faces of constellations
Vladimir Kuryan I Kwartet smyczkowy
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
23 września, godz. 19:30 Zamek Królewski, Sala Wielka
Koncert z cyklu „Muzyka Kresów Wschodnich”
Wykonawcy: Michał Ciesielski, gitara, Kwartet OPiUM
Marek Pasieczny Hommage à Aleksander Tansman
Marek Pasieczny Six Folk Melodies
Eunho Chang Podolanka
Dariusz Przybylski Dwie pieśni
Maciej Małecki III Kwartet Pejzaże jesienne
Tomasz Opałka Loca Deserta (Dzikie Pola)
Organizator: Zamek Królewski w Warszawie
24 września, godz. 19:30, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Koncert Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich z cyklu Muzyczne pory roku – Jesień
Anna Mikołajczyk, sopran
Paweł Gusnar, saksofon
Grzegorz Szostak, bas/baryton
Danuta Antoszewska, fortepian
Julia Samojło, fortepian
Elżbieta Sikora Scena Marii z opery Madame Curie
Bartosz Kowalski Cantabile III
Stanisław Moryto 5 Pieśni do słów Eliasza Rajzmana
Klaudia Pasternak Kayo, czyli trzy pieśni do poezji koreańskiej
Maria Pokrzywińska Invitation
Anna Ignatowicz–Glińska Cztery pieśni do tekstów własnych
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
27 września, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII NARODOWEJ
Łukasz Owczynnikow, kontrabas
Ken Ueno, śpiew alikwotowy
Aneta Kapla-Marszałek, Magdalena Dobrowolska, soprany
Kari Kriikku, klarnet
Rafał Janiak, dyrygent
Witold Szalonek Musica concertante
Ken Ueno On a Sufficient Condition for the Existence of Most Specific Hypothesis
Beat Furrer canti notturni
Kaija Saariaho D’OM LE VRAI SEN
Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Baculewskiego („Preludium, psalm i medytacja”, 25 września godz. 19:30, Kościół Ewangelicko-Reformowany), Michała Jakuba Papary („Tranquillo…?!”, 25 września, godz. 22:30, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki), Macieja Jabłońskiego, Krzysztofa Knittla i Tadeusza Wieleckiego.
Najczęściej czytane:
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.