Aktualności
XVII Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego
2012-10-04
W dniach 9-14 października w Bielsku-Białej odbędzie się po raz 17. Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego, organizowany w tym roku pod hasłem „Muzyka inspirowana górami”.Program tegorocznej edycji festiwalu jest niezwykle bogaty, nawiązuje do dwóch tegorocznych rocznicowych wydarzeń – 80. urodzin Wojciecha Kilara i 120. urodzin Karola Szymanowskiego.
9 października na recitalu skrzypcowym wystąpi ubiegłoroczna zwyciężczyni Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego Soyoung Yoon. Na koncercie zabrzmią m.in. utwory „Wariacje na temat własny" op.15 oraz „Capriccio Valse in E major” op. 7 Henryka Wieniawskiego, „Subito” Witolda Lutosławskiego, „Nocturn & Tarantella” Karola Szymanowskiego.
W ramach obchodów 130. rocznicy urodzin Karola Szymanowskiego 11 października na koncercie w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczaka można będzie wysłuchać utworów „Trzy tańce symfoniczne” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz „Symfonię koncertującą” i „ Harnasi” Karola Szymanowskiego. Partię fortepianu wykona Anna Górecka, zaś partię wokalną – Wiesław Ochman.
12 października Orkiestra Symfoniczna Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej pod dyrekcją Andrzeja Kucybały wykona „Preludium chorałowe” i „Orawę” Wojciecha Kilara, „Trzy utwory w dawnym stylu” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz „Etiudę b-moll” Karola Szymanowskiego.
Aby uczcić 80. rocznicę urodzin Wojciecha Kilara, na koncercie 13 października zabrzmią utwory Jubilata: „Kościelec 1909”, „II koncert fortepianowy”, „Siwa mgła” i "Krzesany”. Utwory wykona Orkiestra Symfonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita. Partie solowe wykonają Beata Bilińska (fortepian) i Jarosław Bręk (śpiew).
Szczegółowy program: http://www.fkpbb.pl/index.php?page=3&id=56
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.