Aktualności
Nowe nagranie Sonatiny na flet i fortepian Wojciecha Kilara
2012-09-21
10 czerwca br. ukazała się w nowozelandzkiej wytwórni Atoll Records label płyta Adrianny Lis z nowym nagraniem Sonatiny na flet i fortepian Wojciecha Kilara oraz siedmiu innych współczesnych kompozycji fletowych różnych kompozytorów. Adriana Lis jest wybitną flecistką polskiego pochodzenia. To pierwsza flecistka Orkiestry Kameralnej w Auckland, New Zealand. Edukację muzyczną rozpoczęła w Polsce jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Studia podyplomowe kontynuowała u prof. Jamesa Walkera, flecisty Los Angeles Philharmonic w University of Southern California. W 1995 roku, odbyła również intensywne studia solowe i orkiestrowe w Die Staatliche Hochschule fur Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, w klasie fletu prof. Jean Claude Gerarda. Jako solistka i kameralista otrzymała liczne nagrody m.in. we Wrocławiu,, Enschede, Los Angeles, Chicago.Dialogue / Rozmowa to jej debiutancki album, na którym wykonuje utwory przeznaczone na flet solo, w duecie z fortepianem, a także z perkusją i głosem ludzkim. Na płycie obok Wojciecha Kilara można znaleźć utwory takich polskich kompozytorów jak: Ł. Woś - Sonata Medjugorska, M. Rosiak - Melbourne Cup oraz R. Panufnik - Conversation with Prayer, Gao Ping Sonatine: Dialogue between Wind and Snow, Anthony Ritchie Polish Dances Op.155, Michael Williams - When We Fell, Jack Body 4 pieces from 'Rainforest', niektóre z tych kompozycji zostały napisane specjalnie dla Adrianny Lis.
http://www.atollcd.com/catalog_detail/acd742-adrianna.htm
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.