Aktualności
17 lutego - Koncert Prawykonań "Muzyczne obrazy"
2013-02-15
Już w niedzielę będzie miało miejsce szczególne wydarzenie – 17 lutego Maria Rozynek (sopran) i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonają koncert, złożony z sześciu nowych utworów polskich kompozytorów. Koncert ma charakter wyjątkowy – zabrzmią na nim po raz pierwszy utwory nie tylko znanych i cenionych kompozytorów, którzy są związani z PWM od wielu lat (tak jak Mikołaj Górecki i Marcel Chyrzyński), ale także i tych, których utwory od niedawna znajdują się w katalogu PWM. Justyna Kowalska-Lasoń (ur. 1985), Ewa Fabiańska (ur. 1989), Paweł Piotr Pietruszewski (ur. 1988) i Adam Porębski (ur. 1990) to reprezentanci najmłodszego pokolenia polskich kompozytorów, którzy zdołali w niedługim czasie wyraźnie zaznaczyć swoją obecność na scenie kompozytorskiej. Łączy ich nie tylko śmiały i oryginalny język muzycznej ekspresji, ale także i uwieńczony sukcesem udział w Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego, organizowanym przez PWM (Ewa Fabiańska i Justyna Kowalska-Lasoń to laureatki IX edycji konkursu, a Paweł Piotr Pietruszewski i Adam Porębski – ubiegłorocznej).W programie koncertu znajdują się następujące utwory:
1. Jasności promieniste, małe misterium na sopran solo Mikołaja Góreckiego, utwór zamówiony przez PWM
2. „Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy” na orkiestrę smyczkową Justyny Kowalskiej-Lasoń, utwór zamówiony przez PWM
3. Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową Marcela Chyrzyńskiego, utwór w ramach programu zamówień kompozytorskich IMiT
4. Offenbarungen und Eingebungen na orkiestrę smyczkową Ewy Fabiańskiej, utwór w ramach programu zamówień kompozytorskich IMiT
5. RiFFFonia na orkiestrę smyczkową Pawła Piotra Pietruszewskiego, zwycięski utwór X Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego
6. Semi-overture na orkiestrę smyczkową Adama Porębskiego, utwór wyróżniony na X Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego
Koncert odbędzie się w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu o godz. 18:00. Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.