Aktualności
17 lutego - Koncert Prawykonań "Muzyczne obrazy"
2013-02-15
Już w niedzielę będzie miało miejsce szczególne wydarzenie – 17 lutego Maria Rozynek (sopran) i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonają koncert, złożony z sześciu nowych utworów polskich kompozytorów. Koncert ma charakter wyjątkowy – zabrzmią na nim po raz pierwszy utwory nie tylko znanych i cenionych kompozytorów, którzy są związani z PWM od wielu lat (tak jak Mikołaj Górecki i Marcel Chyrzyński), ale także i tych, których utwory od niedawna znajdują się w katalogu PWM. Justyna Kowalska-Lasoń (ur. 1985), Ewa Fabiańska (ur. 1989), Paweł Piotr Pietruszewski (ur. 1988) i Adam Porębski (ur. 1990) to reprezentanci najmłodszego pokolenia polskich kompozytorów, którzy zdołali w niedługim czasie wyraźnie zaznaczyć swoją obecność na scenie kompozytorskiej. Łączy ich nie tylko śmiały i oryginalny język muzycznej ekspresji, ale także i uwieńczony sukcesem udział w Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego, organizowanym przez PWM (Ewa Fabiańska i Justyna Kowalska-Lasoń to laureatki IX edycji konkursu, a Paweł Piotr Pietruszewski i Adam Porębski – ubiegłorocznej).W programie koncertu znajdują się następujące utwory:
1. Jasności promieniste, małe misterium na sopran solo Mikołaja Góreckiego, utwór zamówiony przez PWM
2. „Aby jednak pieśni nie zgasły, wynieś je poza światy” na orkiestrę smyczkową Justyny Kowalskiej-Lasoń, utwór zamówiony przez PWM
3. Ukiyo-e na orkiestrę smyczkową Marcela Chyrzyńskiego, utwór w ramach programu zamówień kompozytorskich IMiT
4. Offenbarungen und Eingebungen na orkiestrę smyczkową Ewy Fabiańskiej, utwór w ramach programu zamówień kompozytorskich IMiT
5. RiFFFonia na orkiestrę smyczkową Pawła Piotra Pietruszewskiego, zwycięski utwór X Konkursu Kompozytorskiego im. T. Ochlewskiego
6. Semi-overture na orkiestrę smyczkową Adama Porębskiego, utwór wyróżniony na X Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego
Koncert odbędzie się w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu o godz. 18:00. Wstęp wolny.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.