Aktualności
Weekend z Witoldem Lutosławskim
2013-01-17
Wprawdzie do oficjalnej inauguracji obchodów Roku Lutosławskiego został jeszcze tydzień, ale w wielu muzycznych instytucjach w Polsce będzie można usłyszeć muzykę kompozytora już w ten weekend. W Filharmonii Krakowskiej w dniach 18 i 19 stycznia odbędą się koncerty symfoniczne. Andrzej Bauer (wiolonczela) i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Tadeusza Strugały zaprezentują „Koncert na wiolonczelę i orkiestrę” oraz „IV Symfonię” Witolda Lutosławskiego, koncert zaś otworzy „Muzyka pożegnalna” Krzysztofa Meyera, muzyczny hołd złożony Lutosławskiemu.Szczegóły: http://www.filharmonia.krakow.pl/Repertuar/Kalendarium/4381-KONCERT_SYMFONICZNY.html
18 stycznia Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego zaprezentuje publiczności program, zatytułowany „Do Lutosa i z powrotem”. Na koncercie usłyszymy „Livre pour orchestre” i „Koncert na orkiestrę” Witolda Lutosławskiego oraz „Koncert skrzypcowy” Andrzeja Panufnika. Jako solista wystąpi Krzysztof Śmietana.
Szczegóły: http://www.filharmonia.szczecin.pl/index.php?option=com_events&Itemid=30&lang=pl
Również 18 stycznia w Filharmonii Narodowej zabrzmi muzyka Witolda Lutosławskiego. Na koncercie zatytułowanym „To, co francuskie” obok utworów M. Ravela i G. Fauré usłyszymy „Mi-parti” Lutosławskiego. Wystąpią: Frank Braley (fortepian), Anna Mikołajczyk (sopran), Marcin Bronikowski (baryton) oraz Orkiestra Symfoniczna pod batutą José Marii Florência i Chór Filharmonii Narodowej pod przewodnictwem Henryka Wojnarowskiego.
Szczegóły: http://filharmonia.pl/koncerty_wlasne.pl.html%3Bm1705
Ponadto obchody Roku Lutosławskiego zainicjuje Królewska Filharmonia w Sztokholmie. Szczegóły: http://www.konserthuset.se/
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.