Aktualności
Weekend z Witoldem Lutosławskim
2013-01-17
Wprawdzie do oficjalnej inauguracji obchodów Roku Lutosławskiego został jeszcze tydzień, ale w wielu muzycznych instytucjach w Polsce będzie można usłyszeć muzykę kompozytora już w ten weekend. W Filharmonii Krakowskiej w dniach 18 i 19 stycznia odbędą się koncerty symfoniczne. Andrzej Bauer (wiolonczela) i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Tadeusza Strugały zaprezentują „Koncert na wiolonczelę i orkiestrę” oraz „IV Symfonię” Witolda Lutosławskiego, koncert zaś otworzy „Muzyka pożegnalna” Krzysztofa Meyera, muzyczny hołd złożony Lutosławskiemu.Szczegóły: http://www.filharmonia.krakow.pl/Repertuar/Kalendarium/4381-KONCERT_SYMFONICZNY.html
18 stycznia Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Szczecińskiej pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego zaprezentuje publiczności program, zatytułowany „Do Lutosa i z powrotem”. Na koncercie usłyszymy „Livre pour orchestre” i „Koncert na orkiestrę” Witolda Lutosławskiego oraz „Koncert skrzypcowy” Andrzeja Panufnika. Jako solista wystąpi Krzysztof Śmietana.
Szczegóły: http://www.filharmonia.szczecin.pl/index.php?option=com_events&Itemid=30&lang=pl
Również 18 stycznia w Filharmonii Narodowej zabrzmi muzyka Witolda Lutosławskiego. Na koncercie zatytułowanym „To, co francuskie” obok utworów M. Ravela i G. Fauré usłyszymy „Mi-parti” Lutosławskiego. Wystąpią: Frank Braley (fortepian), Anna Mikołajczyk (sopran), Marcin Bronikowski (baryton) oraz Orkiestra Symfoniczna pod batutą José Marii Florência i Chór Filharmonii Narodowej pod przewodnictwem Henryka Wojnarowskiego.
Szczegóły: http://filharmonia.pl/koncerty_wlasne.pl.html%3Bm1705
Ponadto obchody Roku Lutosławskiego zainicjuje Królewska Filharmonia w Sztokholmie. Szczegóły: http://www.konserthuset.se/
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.