Aktualności
X Festiwal Witolda Lutosławskiego "Łańcuch"
2013-01-24
W dniach 24 stycznia – 9 lutego odbędzie się w Warszawie X Festiwal Witolda Lutosławskiego "Łańcuch". W tym roku ma on szczególny charakter, gdyż świętujemy 100 rocznicę urodzin kompozytora. O koncercie inaugurującym festiwal pisaliśmy tutaj. Warto zapoznać się z całym programem festiwalu, na którym oprócz muzyki Witolda Lutosławskiego usłyszymy kompozycje m.in. Pawła Mykietyna, Aleksandra Lasonia, Tadeusza Wieleckiego, Grażyny Krzanowskiej, Andrzeja Krzanowskiego oraz Henryka Mikołaja Góreckiego.28 stycznia w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego o godz. 19:00 odbędzie się koncert symfoniczny – Orkiestrę Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Jacek Kaspszyk, za fortepianem usiądzie Garrick Ohlsson. W programie koncertu: Fanfare for Louisville i Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego, Ognisty ptak Igora Strawińskiego oraz La Valse Maurice’a Ravela.
29 stycznia w tym samym miejscu usłyszymy ponownie Garricka Ohlssona z towarzyszeniem Lutosławski Quartet. W programie tego koncertu kameralnego znajdują się Kwartet smyczkowy Lutosławskiego oraz Kwintet fortepianowy Bartóka.
Na koncercie z muzyką stypendystów Lutosławskiego 1 lutego wystąpi Sinfonietta Cracovia pod dyrekcja Roberta Kabary. Koncert odbędzie się w Filharmonii Narodowej. Usłyszymy na nim m.in.: Czas kamieni na kontrabas amplifikowany i orkiestrę kameralną Tadeusza Wieleckiego, II Symfonię na 13 instrumentów smyczkowych Andrzeja Krzanowskiego, Suibusium felix na dwoje skrzypiec i smyczki Aleksandra Lasonia, Silver line na 15 instrumentów smyczkowych Grażyny Krzanowskiej, 3 dla 13 na 13 instrumentów Pawła Mykietyna.
Również w Filharmonii Narodowej 2 lutego odbędzie się koncert w ramach festiwalu. Wykona go Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Pierre–André Valade’a, Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Bogdan Gola – przygotowanie chóru) oraz Elżbieta Szmytka (sopran). W programie obok utworów Lutosławskiego (Tryptyku śląskiego na sopran i orkiestrę oraz II Symfonii) artyści wykonają utwory Henryka Mikołaja Góreckiego (Muzyka staropolska, Ad Matrem).
9 lutego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza oraz Anna Radziejowska (mezzosopran) wykonają: Przeźrocza, Pięć pieśni na głos żeński i 30 instrumentów solowych do słów Kazimiery Ilłakowiczówny oraz Dziesięć tańców polskich Witolda Lutosławskiego, Uwerturę radosną Witolda Maliszewskiego oraz II Symfonię „Antar” Mikołaja Rimskiego-Korsakowa.
Na zakończenie festiwalu 9 lutego zabrzmi Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego i V Symfonia „Koreańska” Krzysztofa Pendereckiego. Sinfonię Varsovię poprowadzi Krzysztof Penderecki.
Poza koncertami festiwalowi będą towarzyszyły dodatkowe inicjatywy, takie jak minifestiwal dla dzieci Łańcuszek oraz kursy mistrzowskie.
Szczegóły: http://www.lutoslawski.org.pl/pl/news/detail/id/178
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?