Aktualności
I Gorzowski Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara
2013-02-06
W dniach 15-22 lutego odbywać się będzie I Gorzowski Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, organizowany przez Centrum Edukacji Artystycznej-Filharmonię Gorzowską. W programie m.in. muzyka patrona festiwalu, a także Pawła Łukaszewskiego, Zbigniewa Bargielskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Podczas Koncertu Gali Otwarcia (15 lutego 2013 r.) wykonywane będą utwory W. Kilara „Orawa” oraz II Koncert fortepianowy. Na zakończenie - 22 lutego 2013 r. – zabrzmi muzyka filmowa W. Kilara (Suita z filmu „Pan Tadeusz”, temat z filmu „Smuga cienia”, Walc z filmu „Ziemia obiecana”, Walc z filmu „Trędowata”).Program:
15 lutego, godz. 19:00, W. Kilar, Orawa, II koncert fortepianowy, H.M. Górecki, III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych”. Wystąpią: Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Beata Bilińska / fortepian, Iwona Hossa / sopran, Krzysztof Świtalski / dyrygent
17 lutego, godz. 18:00, Z. Bargielski, V kwartet smyczkowy „Le temps qui n’est plus” oraz kompozycje nagrodzone na Konkursie dla Młodych Kompozytorów, wystąpią: Kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Kwartet smyczkowy /Straordinario/
20 lutego, godz. 19:00, w programie m.in. A. Schoenbeg, Verklaerte Nacht”, wystąpią: Duet fletowy /Flute o clock/, Sekstet smyczkowy
21 lutego, godz. 19.00, w programie m.in. P. Łukaszewski, I kwartet smyczkowy, Responsoria Tenebrae, wystąpią: Sekstet wokalny muzyki współczesnej /proMODERN/, Kwartet im. Henryka Mikołaja Góreckiego
22 lutego, godz. 19:00, w programie m.in. W. Kilar, Suita z filmu „Pan Tadeusz”, temat z filmu „Smuga cienia”, Walc z filmu „Ziemia obiecana”, Walc z filmu „Trędowata”, wystąpią: Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Barbara Żarnowiecka / sopran, Jarosław Bręk / bas-baryton, Chór Akademii Sztuki w Szczecinie (Barbara Halec - przygotowanie chóru), Monika Wolińska / dyrygent
Szczegóły: http://www.filharmoniagorzowska.pl/
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.