Aktualności
XVI Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego
2013-02-17
Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego to festiwal muzyczny, który odbywa się od 1997 roku w Akademii Muzycznej w Katowicach. Tegoroczna edycja ze względu na Rok Lutosławskiego oparta jest na koncepcji przedstawienia zarówno ciągłości jak i kontrastów w twórczości Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego odbywają się od 26 do 28 lutego, a wydarzeniem towarzyszącym jest Koncert Jubileuszowy z okazji 15-lecia Orkiestry Muzyki Nowej 25 lutego, na którym zabrzmią dzieła kameralne Szymanowskiego i Lutosławskiego.Wieczór I 26.02.2013 godz.19.00
Program:
Witold Lutosławski – Wariacja Sacherowska na wiolonczelę solo (1976)
Grave. Metamorfozy na wiolonczelę i fortepian (1981)
Epitafium na obój i fortepian (1979)
Trio na obój, klarnet i fagot (1944-45)
Karol Szymanowski – Słopiewnie op.46
Pieśni kurpiowskie op.58 (wybór)
Aria Roksany z opery „Król Roger”
Wykonawcy: Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Anna Gburek – fortepian, Krakowskie Trio Stroikowe, Dagmara Świtacz - sopran, Piotr Sałajczyk - fortepian
Wieczór II 27.02.2013 godz.19.00
Program:
Witold Lutosławski: Partita na skrzypce i fortepian (1984)
Subito na skrzypce i fortepian (1992)
Karol Szymanowski: Nokturn i Tarantella op. 28
Trzy kaprysy Paganiniego op. 40
Romans D -dur op. 23
Wykonawcy: Łukasz Błaszczyk – skrzypce, Marcin Sikorski - fortepian
Wieczór III 28.02.2013 godz.19.00
Karol Szymanowski: Metopy op.29
Mazurki op. 50 (wybór)
Witold Lutosławski: Wariacje na temat Paganiniego na 2 fortepiany (1941)
Kwartet smyczkowy (1964)
Wykonawcy: Piotr Sałajczyk – fortepian, Monika Sikorska-Wojtacha - fortepian, Joanna Domańska – fortepian, Kwartet Academos
Koncertom towarzyszy wystawa Karol Szymanowski: źródła i inspiracje.
Koncepcja artystyczna : Joanna Domańska
Koordynacja: Aleksandra Żemła
Bezpłatne wejściówki do odbioru w Informacji tel. 32 7792 100
Organizator: Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego
Współorganizatorzy: Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, Akademia Muzyczna w Katowicach
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.