Aktualności
Młoda Filharmonia AUKSO - warsztaty orkiestrowe
2013-02-26
W dniach od 19 do 26 kwietnia odbędzie się Młoda Filharmonia AUKSO – tygodniowe warsztaty orkiestrowe, na których młodzi muzycy (w wieku od 16 do 30 lat) mogą podnosić swoje umiejętności wśród wybitnych artystów Orkiestry AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia. Warsztaty zakończą się dwoma koncertami z wybitnym brytyjskim wiolonczelistą Jamiem Waltonem, w którego interpretacji usłyszymy Grave i Koncert wiolonczelowy Witolda Lutosławskiego. Koncert dopełni Symfonia nr 8 Antona Dworzaka.Organizatorzy pokrywają wszystkie koszty uczestnictwa:
• Noclegi
• Pełne wyżywienie
• Przejazdy
• Przewiduje się „kieszonkowe”, które uzależnione jest od ilości uczestników.
Dlaczego warto?
• Uczestnicy będą mieli szansę współpracować z jedną z najlepszych europejskich orkiestr (to pierwszy projekt, w którym młodzi muzycy grają w ramach profesjonalnej orkiestry),
• Uczestnicy nie martwią się kosztami, tylko inwestują w swoją przyszłość,
• Uczestnicy otrzymują certyfikat ukończenia prestiżowego projektu,
• Uczestnicy poznają wiele wybitnych osobowości.
Co otrzymują uczestnicy projektu?
• Certyfikat ukończenia Młodej Filharmonii Aukso,
• Darmowy udział w koncertach 8.Międzynarodowego Festiwalu im. Gorczyckiego (m.in. Leszka Możdżera, Paula Esswooda, Philippa Hyde, Zakhara Brona, Waldemara Malickiego, Piotra Pławnera, Cameraty Silesia i wielu innych),
• Darmowy udział w wykładach o życiu i twórczości Witolda Lutosławskiego prowadzonych przez Krzysztofa Meyera i Danutę Gwizdalankę,
• Darmowy udział w warsztatach dziennikarskich z publikacjami w gazetach ogólnopolskich,
• Codzienne spotkania z wybitnymi osobowościami.
WARUNKI UCZESTNICTWA
Zgłoszenia na warsztaty należy dokonać do 25 marca 2013 r. za pośrednictwem Internetowej Karty Zgłoszenia na stronie www.aukso.pl. Do karty zgłoszeniowej należy dołączyć krótkie nagranie od 2 do 4 minut, które nie musi być nagraniem studyjnym (profesjonalnym). Wybór kandydatów zostanie potwierdzony do dnia 30 marca 2013 roku.
Organizatorem Młodej Filharmonii Aukso jest Stowarzyszenie gorczycki.pl oraz Orkiestra Aukso. Projekt finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Lutosławski 2013 - Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca., Miasta Bytomia i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Współorganizatorzy: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna w Bytomiu.
Najczęściej czytane:
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.