Aktualności
Książki o Witoldzie Lutosławskim
2013-03-01
Nakładem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego ukazały się dwie publikacje dotyczące życia i twórczości kompozytora. Są nimi „PostSłowie. Przewodnik po muzyce Witolda Lutosławskiego” Andrzeja Chłopeckiego oraz album w opracowaniu Elżbiety Markowskiej „Lutosławski 1913-2013”. "PostSłowie. Przewodnik po muzyce Witolda Lutosławskiego" autorstwa wybitnego krytyka muzycznego Andrzeja Chłopeckiego zawiera nie tylko oryginalne i niezwykle wnikliwe omówienie większości utworów kompozytora, ale również rozbudowany, trzyczęściowy esej, w którym dokonana została synteza twórczości Lutosławskiego, ze wskazaniem na najbardziej znaczące momenty w dziejach jego kariery kompozytorskiej oraz subiektywny, nieco przekorny Alfabet Witolda Lutosławskiego, umieszczony na końcu książki."Lutosławski 1913-2013" to publikacja, która stanowi próbę dopełnienia portretu Witolda Lutosławskiego jako twórcy i człowieka. Zawiera efekty kwerend w udostępnionych zbiorach rodziny, kilkorga przyjaciół i podstawowych zbiorach archiwów instytucjonalnych (np. Polskiego Radia). Czytelnik znajdzie w albumie podstawowe, wielokrotnie powtarzane informacje o kompozytorze, ale zostanie zaproszony do wędrówki przez jego biografię ścieżkami mało uczęszczanymi, które czasem prowadzą przez zakamarki dotychczas nieodwiedzane. Album pokazuje Witolda Lutosławskiego takim, jakim był od lat najwcześniejszych do ostatnich, jakiego zapamiętali najbliżsi przyjaciele, rodzina, z jakim mieli do czynienia entuzjaści młodsi o dwa pokolenia.
Album ukazał się w polskiej i angielskiej wersji językowej.
Najczęściej czytane:
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.