Aktualności
"Via Crucis" w Bazylice Archikatedralnej pw. św. Jakuba w Szczecinie
2013-03-15
24 marca 2013 roku, w Niedzielę Palmową w ramach VI Misterium Pasyjnego zabrzmi „Via Crucis” Pawła Łukaszewskiego. Dzieło wykonają Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (CHAPS) oraz Baltic Neopolis Orchestra. Całość poprowadzi Szymon Wyrzykowski.Jako soliści wystąpią:
Piotr Łykowski – kontratenor
Andrzej Klepacki - tenor
Adam Kuliś – baryton
Andrzej Oryl – recytator
„Via Crucis. Droga krzyżowa trzeciego tysiąclecia”
„Trwający ok. 60 minut utwór, zbudowany jest z siedemnastu części. Pierwszą stanowi prolog ze słowami Via Crucis. Po prologu następują kolejne stacje (I-XV), a ostatnią częścią utworu jest coda Christus vincit. Założeniem formalnym kompozycji był jej nieustanny rozwój i osiągnięcie kulminacji muzycznej (formalnej) w punktach kulminacyjnych przebiegu dramatu (w Stacjach X – obnażenia Chrystusa z szat, XI – ukrzyżowania oraz w Stacji XV – Zmartwychwstania). Ponieważ śmierć jest narodzeniem do nowego życia, punkt wyjścia powinien łączyć się z punktem finalnym (celem). Stąd formę utworu można percypować jako 60-minutowe rondo z refrenami i kupletami.
Z różnych względów przyjąłem pewną oszczędność, zarówno w warstwie dźwiękowej i rytmicznej, jak również w obsadzie wykonawczej. Grupa instrumentów dętych drewnianych to tylko cztery osoby, lecz 11 instrumentów. Wszyscy instrumentaliści grający na instrumentach dętych (z wyjątkiem fletu), grają również na 11 okarynach (wyłącznie w stacji XII). W grupie instrumentów perkusyjnych znalazły się m.in. dzwonki mszalne w stacji XV. W tej stacji występują także organy, które w Wielki Piątek i w Wielką Sobotę milczą podczas liturgii Triduum Paschalnego.” (Paweł Łukaszewski)
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.