Aktualności
Weekend z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECE
2013-03-21
Od piątku 22 marca br. w NINATECE (ninateka.pl) zostaną zaprezentowane i przypomniane utwory Pawła Mykietyna, rozmowy z kompozytorem, a także reportaże – w tym relacja z prób do prapremierowego wykonania Wax Music. W ramach Weekendu z muzyką Pawła Mykietyna w NINATECE będzie można posłuchać i obejrzeć wyjątkowe wykonania utworów kompozytora. W tym mini-przeglądzie dostrzec można różnorodność, zmienne fascynacje, ciągłe eksperymenty, poszukiwania, które podejmuje Mykietyn w każdym kolejnym dziele.Materiały, jakie zostaną udostępnione, to m.in. wczesny utwór kompozytora ...choć doleciał Dedal.... Paweł Mykietyn napisał to trio w 1990 roku dla zespołu, w którym sam występował jako klarnecista.
3 for 13 to utwór dedykowany Andrzejowi Chłopeckiemu. Nazwa odzwierciedla strukturę utworu – składa się on bowiem z 3 części przeznaczonych dla 13 wykonawców.
Z płyty speechless song pochodzą Sonety Szekspira, a także Ładnienie, w którym kompozytor wykorzystuje tekst Marcina Świetlickiego. Ładnienie powstało z myślą o głosie barytonowym, klawesynie w stroju mikrotonowym i kwartecie smyczkowym, w którym drugie skrzypce oraz wiolonczela przestrojone są o ćwierć tonu w stosunku do pozostałych smyczków. Ostatni utwór z płyty, Sonata, zadedykowany został znakomitemu wiolonczeliście – Andrzejowi Bauerowi.
Tradycyjne instrumenty naśladujące brzmienia perkusji, beaty i synkopy, Jadwigę Rappé rapującą miejską poezję aktora młodego pokolenia Mateusza Kościukiewicza – to wszystko będzie można usłyszeć
w III Symfonii, która powstała na zamówienie NInA z okazji Inauguracji Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Symfonii można posłuchać w wykonaniu Jadwigi Rappé oraz doskonałej orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia.
Udostępniona zostanie również Pasja według świętego Marka. Mykietynowska Pasja, choć opowiada historię ostatnich godzin życia Chrystusa opisaną przez ewangelistę Marka, choć przywołuje prorocze zdania z księgi Izajasza, właściwie nie jest dziełem religijnym. (…) łkanie i wycie z bólu, z rozkoszy, wyraziste, zawstydzające, jest najbardziej wstrząsającym doświadczeniem utworu – zarazem kluczem do jego zrozumienia. To wtedy ostatecznie przekonujemy się, że cierpiący Chrystus i Jego męka są tylko pretekstem do opowieści o losie człowieka, nie Boga-Zbawcy, lecz człowieka na ziemi. (Ewa Szczecińska, Obywatel Chrystus, dwutygodnik.com).
Polecamy również krótkie rozmowy o twórczości Pawła Mykietyna, komentarze kompozytora oraz reportaż Cezarego Ciszewskiego (Miasta w Komie) z prób do prapremiery najnowszego dzieła Mykietyna – Wax Music.
Wszystkie wyżej wymienione materiały zostaną na stałe udostępnione w NINATECE (ninateka.pl).
Najczęściej czytane:
Ideofonie na fortepian Marty Mołodyńskiej-Wheeler to zbiór utworów klasycznych, lecz wzbogaconych o fragmenty improwizowane – wykonawca może stworzyć własną linię melodyczną do gotowego akompaniamentu lewej ręki.
Już po raz 22. zapraszamy nauczycieli szkół muzycznych na Dzień Edukacji Muzycznej – wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz szkolny i akademicki polskiego środowiska muzycznego.
Świetne wieści dla melomanów w Krakowie: jeszcze tej jesieni na kulturalnej mapie miasta pojawi się nowa, wyjątkowa przestrzeń. To UNA – kluboksięgarnia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.
W ramach trwającego w Edynburgu pasma Focus on Poland poświęconego polskiej muzyce podczas Edinburgh International Festival, odbędzie się przedpremierowy pokaz krótkometrażowego filmu dokumentalnego „Bacewicz x Bomsori”, który przybliża dwie wybitne artystki: południowokoreańską skrzypaczkę Bomsori Kim oraz Grażynę Bacewicz, jedną z najważniejszych postaci polskiej muzyki XX wieku. Co łączy obie te postaci? Wyjątkowy obraz stworzony przez reżysera Jakuba Piątka.
Krzysztof Knittel jest autorem utworów orkiestrowych, chóralnych, kameralnych, muzyki dla baletu, teatru, filmu, wykonawcą muzyki komputerowej i elektroakustycznej na żywo, twórcą instalacji dźwiękowych. To artysta nieustannie poszukujący – niezależny, eksperymentujący, który podąża własnymi ścieżkami. Człowiek o wielu obliczach, wyraźnych opiniach i bogaty w doświadczenia. W sierpniu jest naszym Kompozytorem miesiąca i zaprasza nas do swojej pracowni, w której opowiada o procesie twórczym i swoich dziełach.
Już 1 sierpnia 2025 roku w Edynburgu rozpoczęła się 78. edycja Edinburgh International Festival – jednego z najbardziej renomowanych i najstarszych festiwali w Wielkiej Brytanii. Tegoroczny program, realizowany pod hasłem „The Truth We Seek”, po raz pierwszy w historii festiwalu wzbogaci się o Focus on Poland – wyjątkową sekcję poświęconą polskiej muzyce.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to już stały punkt letnich aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zrodzony jako owoc pasji do słowa, festiwal rokrocznie gromadzi miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Polskie Wydawnictwo Muzycznego, które po raz czwarty stało się partnerem festiwalu, planuje aż trzy wydarzenia. Z myślą o najmłodszych uczestnikach proponuje warsztaty muzyczne; starsza publiczność natomiast ujrzy w nowym świetle postać najsłynniejszego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.
Ponadczasowe spotkanie z muzyką ostatniego polskiego romantyka, Tadeusza Bairda i dźwiękową historią Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na dwupłytowym wydaniu ANAKLASIS. Trzy symfonie, czterech wybitnych dyrygentów w nagraniach najnowszych i archiwalnych, ponownie odkrytych.
To bez wątpienia jedna z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych kompozycji Henryka Wieniawskiego. Niezmiennie pobudza wyobraźnię melomanów – nie tylko siłą muzycznego wyrazu, lecz także okolicznościami powstania, które obrosły własną – nomen omen – legendą. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu”, z okazji 190. rocznicy urodzin Wieniawskiego, pod lupę weźmiemy Legendę op. 17, badając granice między historią a… fan fiction?