PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

10-13 kwietnia - 42. Poznańska Wiosna Muzyczna

2013-04-02
Na koncercie inaugurującym odbywający się po raz 42. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej, który będzie miał miejsce 10 kwietnia, zabrzmią utwory Marty Ptaszyńskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego. Program tegorocznej edycji Poznańskiej Wiosny Muzycznej wypełniają znakomite utwory, 9 prawykonań, a także uznani wykonawcy – Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz z Andrzejem Tatarskim jako solistą, Lutosławski Piano Duo, flecista Erik Drescher z Niemiec, Ensemble Aleph z Francji i wielu innych. Kontynuowany będzie cykl Wiosna Młodych, którego słuchaczami lub wykonawcami jest młode pokolenie.

W programie m.in.:
10 kwietnia, godz. 19:00
Marta Ptaszyńska, Opowieść zimowa (1984)
Henryk Mikołaj Górecki, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 (1980)
Witold Lutosławski, Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową (1954-58)
(wykonawcy: Lech Bałaban - altówka, Andrzej Tatarski - fortepian, Malwina Paszek - śpiew, Anna Mróz - dyrygent, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus )

12 kwietnia, godz. 19:00
Wojciech Ziemowit Zych Rozedrgranie na dwa fortepiany (2006)
Marcel Chyrzyński Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013) – prawykonanie, zamówienie Festiwalu
(wykonawcy: Lutosławski Piano Duo, Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik - fortepian)

12 kwietnia, godz. 21:30 Koncert Jubileuszowy – Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Meyer
Michał Dobrzyński II Kwartet smyczkowy „Orestes” (2013) – prawykonanie
Henryk Mikołaj Górecki Quasi una fantasia. Kwartet smyczkowy nr 2 op. 64 (1990/91)
(wykonawcy: Baltic Neopolis Quartet, Filip Lipski - skrzypce, Łukasz Górewicz - skrzypce, Emilia Goch - altówka, Tomasz Szczęsny - wiolonczela)

13 kwietnia, godz. 12:00 Szeligowski, Dąbrowski – Wspomnienie
Tadeusz Szeligowski Sonata d-moll na fortepian (1949)
Florian Dąbrowski Siedem Pieśni do słów Paula Celana na sopran i fortepian (1989-90)
Jan Astriab Frazy na fortepian i klawesyn (1975)
(wykonawcy: Joanna Marcinkowska - fortepian, Barbara Tritt - sopran, Justyna Chęsy - fortepian, Anna Kozub -  fortepian, Maria Banaszkiewicz-Bryła - klawesyn)

10 kwietnia w ramach Wiosny Młodych (godz. 17:00) usłyszymy utwór Ewy Fabiańskiej, nagrodzony w 2011 roku w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego "Miniatures Sonoristiques" na puzon solo (2011) (wyk. Wojciech Jeliński - puzon solo), zaś 11 kwietnia Ewa Fabiańska poprowadzi warsztaty dla dzieci „Wiosną kwitną instrumenty” (w warsztatach udział wezmą Szymon Józwiak - klarnet, Wojciech Jeliński - puzon, Mateusz Loska - kontrabas, Tomasz Sośniak - fortepian).

Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.

Najczęściej czytane:

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.

Premiera suity jazzowej „Sidła” według kryminału Grażyny Bacewicz

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

KOMPOZYTOR MIESIĄCA: MACIEJ ZIELIŃSKI i jego #BiurkoKompozytora

Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.