PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

10-13 kwietnia - 42. Poznańska Wiosna Muzyczna

2013-04-02
Na koncercie inaugurującym odbywający się po raz 42. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej, który będzie miał miejsce 10 kwietnia, zabrzmią utwory Marty Ptaszyńskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego. Program tegorocznej edycji Poznańskiej Wiosny Muzycznej wypełniają znakomite utwory, 9 prawykonań, a także uznani wykonawcy – Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Anny Mróz z Andrzejem Tatarskim jako solistą, Lutosławski Piano Duo, flecista Erik Drescher z Niemiec, Ensemble Aleph z Francji i wielu innych. Kontynuowany będzie cykl Wiosna Młodych, którego słuchaczami lub wykonawcami jest młode pokolenie.

W programie m.in.:
10 kwietnia, godz. 19:00
Marta Ptaszyńska, Opowieść zimowa (1984)
Henryk Mikołaj Górecki, Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 (1980)
Witold Lutosławski, Muzyka żałobna na orkiestrę smyczkową (1954-58)
(wykonawcy: Lech Bałaban - altówka, Andrzej Tatarski - fortepian, Malwina Paszek - śpiew, Anna Mróz - dyrygent, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus )

12 kwietnia, godz. 19:00
Wojciech Ziemowit Zych Rozedrgranie na dwa fortepiany (2006)
Marcel Chyrzyński Reflection No. 3 na dwa fortepiany (2013) – prawykonanie, zamówienie Festiwalu
(wykonawcy: Lutosławski Piano Duo, Emilia Sitarz - fortepian, Bartłomiej Wąsik - fortepian)

12 kwietnia, godz. 21:30 Koncert Jubileuszowy – Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Krzysztof Meyer
Michał Dobrzyński II Kwartet smyczkowy „Orestes” (2013) – prawykonanie
Henryk Mikołaj Górecki Quasi una fantasia. Kwartet smyczkowy nr 2 op. 64 (1990/91)
(wykonawcy: Baltic Neopolis Quartet, Filip Lipski - skrzypce, Łukasz Górewicz - skrzypce, Emilia Goch - altówka, Tomasz Szczęsny - wiolonczela)

13 kwietnia, godz. 12:00 Szeligowski, Dąbrowski – Wspomnienie
Tadeusz Szeligowski Sonata d-moll na fortepian (1949)
Florian Dąbrowski Siedem Pieśni do słów Paula Celana na sopran i fortepian (1989-90)
Jan Astriab Frazy na fortepian i klawesyn (1975)
(wykonawcy: Joanna Marcinkowska - fortepian, Barbara Tritt - sopran, Justyna Chęsy - fortepian, Anna Kozub -  fortepian, Maria Banaszkiewicz-Bryła - klawesyn)

10 kwietnia w ramach Wiosny Młodych (godz. 17:00) usłyszymy utwór Ewy Fabiańskiej, nagrodzony w 2011 roku w IX Konkursie Kompozytorskim im. T. Ochlewskiego "Miniatures Sonoristiques" na puzon solo (2011) (wyk. Wojciech Jeliński - puzon solo), zaś 11 kwietnia Ewa Fabiańska poprowadzi warsztaty dla dzieci „Wiosną kwitną instrumenty” (w warsztatach udział wezmą Szymon Józwiak - klarnet, Wojciech Jeliński - puzon, Mateusz Loska - kontrabas, Tomasz Sośniak - fortepian).

Szczegółowy program festiwalu znajduje się tutaj.

Najczęściej czytane:

CANTICUM PROFUGORUM – oratorium Krzysztofa Knittla o uchodźstwie i wojnie na najnowszej płycie ANAKLASIS

Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.

Muzyczne spotkania. Czas radości i świętowania

Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną. 

Muzyka, której słuchał Jagiełło. Nowe życie słynnego rękopisu

Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Poznaj Moc muzyki – odkryj radość ze słuchania

Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.

Spotkanie autorskie z Krzysztofem Knittlem i Michałem Mendykiem wokół książki „Granice niczego”

Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego? 

Muzyczne spotkania PWM na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia

Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia. 

FRYDERYKI 2025: 6 nominacji dla ANAKLASIS!

#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.

11. Festiwal Prawykonań. Polska Muzyka Najnowsza

Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Marzec 2025 czasem wyjątkowych premier muzycznych

Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego. 

Balet ma wielu Ojców. Kto jest autorem „Wesela w Ojcowie”? – Historia pewnego utworu

Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.